:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?

Ile na reklamę cyfrową wydają polskie firmy?

Materiał sponsorowany, reklamę cyfrową wydają polskie firmy - zdjęcie, fotografia
Twój Radom 16/04/2019 12:15

Po trzech kwartałach 2018 roku wydatki na reklamę online szacowane były w raporcie „AdEx” przygotowanym przez IAB Polska i PwC na 3,142 mld zł, co oznacza wzrost w stosunku do tego samego okresu 2017 roku o ponad 14 proc. Ile na reklamę w internecie wydają polskie firmy?

Wartość polskiego rynku reklamowego

W pierwszych trzech kwartałach 2017 roku według badania AdEx IAB i PwC wydatki na reklamę online wyniosły 2,750 mld zł. To o 14,2 proc. mniej niż w tym samym czasie w 2018 roku, kiedy granicę 3,142 mld zł osiągnęły po trzech pierwszych kwartałach.

Ogółem udział poszczególnych form reklamowych w 2018 roku (pierwsze trzy kwartały) przedstawia się następująco:

  •    reklama display – 47,9 proc. udziału, wzrost o 14,9 proc. w skali roku;
  •    reklama SEM – 32,2 proc. udziału, wzrost o 9,5 proc. w skali roku;
  •    reklama w ogłoszeniach – 16,2 proc., wzrost o 22 proc. w skali roku;
  •    reklama e-mail – 2,3 proc. udziału, spadek o 18,2 proc. rok do roku.

Dodatkowo w badaniu wykazano udział reklamy mobilnej i społecznościowej. Reklamodawcy coraz chętniej korzystają z mobilnych form reklamowych, przeznaczonych na smartfony. Ich udział wyniósł w pierwszych trzech kwartałach 2018 roku 25,9 proc. i był o 44 proc. większy rok do roku. Udział reklamy w social mediach wyniósł 15,2 proc. i był o 28 proc. większy niż przed rokiem.

Kto na reklamę internetową wydaje najwięcej?

Spośród różnych branż działalności gospodarczej najwięcej na reklamę w internecie wydają przedsiębiorstwa handlowe. IAB policzył udział poszczególnych firm i ich wydatków na reklamę online:

  •    16 proc. – handel;
  •    9 proc. – telekomunikacja;
  •    9 proc. – motoryzacja;
  •    8 proc. – finanse;
  •    7 proc. – żywność;
  •    7 proc. – napoje i alkohole;
  •    6 proc. – media, książki, CD i DVD;
  •    5 proc. – odzież i dodatki;
  •    5 proc. – komputery i AV;
  •    5 proc. – czas wolny;
  •    5 proc. – higiena i pielęgnacja;
  •    4 proc. – podróże, turystyka, HoReCa;
  •    4 proc. – usługi dla biznesu;
  •    4 proc. – nieruchomości;
  •    2 proc. – sprzęty domowe, meble, materiały dekoracyjne;
  •    2 proc. – farmaceutyki i leki;
  •    1 proc. – edukacja;
  •    0,6 proc. – chemia gospodarcza.

Największe wzrosty wydatków na reklamę w internecie zanotowały branże:

  •    higiena i pielęgnacja – 40 proc. wzrostu,
  •    usługi dla biznesu – 37 proc. wzrostu,
  •    media, książki, CD i DVD – 36 proc. wzrostu.

Czy internet pokona telewizję?

IAB Polska szacuje, że na koniec 2018 roku wartość polskiego rynku reklamy online osiągnęła pułap 4,5 mld zł. Zbliża się tym samym moment, kiedy łączne wydatki na wszystkie formaty reklamy cyfrowej przekroczą środki finansowe, które przeznaczane są na reklamę w telewizji.

Polska pod tym względem goni Europę, gdzie według uśrednionych danych już w 2015 roku po raz pierwszy w historii wydatki na reklamę internetową były wyższe niż na reklamę telewizyjną. Zasadniczo w okresie tym reklamodawcy w sieci internetowej zostawili o 13 proc. więcej pieniędzy niż w 2014 roku.

Raport IAB AdEx Benchmark pokazał, że w 2015 roku w 27 przebadanych europejskich krajach na reklamę internetową łącznie wydano 36,2 mld euro. Z kolei na reklamę telewizyjną firmy w tym samym czasie przeznaczyły kwotę 33,3 mld euro. Największym wzrostem popularności cieszyła się reklama display – skierowano na nią o 17,4 proc. więcej środków. O 12,6 proc. wzrosły wydatki na reklamę w wyszukiwarkach internetowych.

Jak wygląda dziś rynek reklamy online?

Obraz rynku reklamy internetowej w Polsce nie zmienił się znacząco w trzech pierwszych kwartałach 2018 roku. Rynek ten rośnie w tempie dwucyfrowym, a na jego obraz wpływają te same jak dotychczas kluczowe mechanizmy rynkowe. Wysoką dynamikę notuje reklama w urządzeniach mobilnych, komunikacja marketingowa w serwisach społecznościowych, a także reklama wideo online. Dominują również reklama graficzna, marketing prowadzony w wyszukiwarkach (SEM), jak i e-mail marketing.

Reklama internetowa bez wątpienia będzie się rozwijać, a użytkownikom oferowane będą nowe, bardziej zaawansowane formy reklamowe, w tym reklama online. Wraz z rozwojem reklamy online przyśpiesza również sieć, np. internet światłowodowy z UPC. Możemy korzystać w Polsce z coraz szybszego internetu.  

Reklama

Ile na reklamę cyfrową wydają polskie firmy? komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Wynajmę Magazyn Self Storage

Prowadzisz biznes wymagający przestrzeni magazynowej, ale nie potrzebujesz od razu 200 czy 500 m2 powierzchni? Jedna lokalizacja w Radomiu: - przy..


Praca - Niemcy

Zatrudnimy na terenie Niemiec do prac ogólnobudowlanych ,prac legalna . Tel 727686699 , cv proszę przesyłac na adres : mail: [email protected]


Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez twojradom.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

G MEDIA CONSULTING JAN GÓRAK z siedzibą w Radom 26-600, Andrzeja Struga 60b/204

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"