:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?

Radny Jakub Kowalski: Spółki miejskie za dużo wydają na PR

05/07/2018 11:21
Informacje z Radomia i okolic , Radny Jakub Kowalski Spółki miejskie dużo wydają - zdjęcie, fotografia

Zdaniem radnego Jakuba Kowalskiego, spółki – m.in. MOSiR i Radpec – przeznaczają zbyt dużo środków na działania z zakresu PR, doradztwa marketingowego i wizerunkowego. Radny złożył w tej sprawie interpelację.

 

– Z tej interpelacji wynika, że gminne jednostki szerokim gestem wydatkują środki publiczne na usługi PR, usługi doradcze oraz badania opinii publicznej. Od dłuższego czasu bezskutecznie próbowałem, ostatnio skutecznie, uzyskać informacje, z których wynika, że Urząd Miejski w Radomiu przeznacza setki tysięcy złotych na badania opinii społecznej. Podobne badania socjologiczne, polegające na poznaniu opinii radomian, zlecają też np. Wodociągi czy Radpec radomian – mówi radny Jakub Kowalski. – Szkoda tylko, że później nie chwalą się wynikami tych badań – dodaje.

Jak twierdzi radny, setki tysięcy złotych z miejskich pieniędzy trafia głównie do kilku podmiotów. Największym udziałowcem tych środków jest firma GOV24 Sp. z o. o., której Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji od 2015 roku wypłacił ponad 76 tys. zł. Ta sama spółka od radomskiego przedsiębiorstwa energetyki cieplnej Radpec otrzymała kilka umów na kilkadziesiąt tysięcy złoty.

– Ja dzisiaj zadałem pytanie, jaka jest podstawa, jaki jest cel wydatkowania takich dużych środków na działania, które wcześniej w naszym mieście nie miały miejsca – zarzuca radny.

Radny informuje, że jedną z firm prowadzi Łukasz Pawłowski, osoba współpracująca z prezydentem Radosławem Witkowskim i współtworzącą jego kampanię wyborczą w roku 2014.

– Są zdjęcia, gdzie właściciel tej firmy był widywany na konferencjach prasowych w Urzędzie Miejskim czy na wieczorze wyborczym Radosława Witkowskiego, więc od razu zapala się czerwona lampka, czy to przypadkiem nie jest działalność, która wykracza szerzej, niż doradztwo dla tych spółek i czy to nie jest doradztwo strategiczne dla prezydenta – pytał radny. – Złośliwi mówią, że żadna większa decyzja nie zostaje podjęta przez Radosława Witkowskiego bez konsultacji właśnie z Łukaszem Pawłowskim i z jego zespołem – dodaje.

Wątpliwości radnego budzi również inny udziałowca - ASCON Communications & Consulting Agency Małgorzata Szelewicka – któremu Radpec zlecał szereg działań w zakresie doradztwa PR i doradztwa komunikacyjnego.  

– Próbowałem znaleźć informacje o tej firmie, otóż ta firma nie ma nawet strony internetowej, nie prowadzi żadnych kanałów komunikacji typu Twitter, Facebook, Instargram, które dzisiaj dla kreatywnych agencji piarowych, są codziennym narzędziem pracy. Co więcej, zarejestrowana jest w domku jednorodzinnym. W Warszawie. Nie udało mi się znaleźć żadnej komercyjnej siedziby, gdzie można byłoby iść i przekonać się, jakie usługi prowadzi ta spółka – podkreśla rajca.

Dodaje też, że na pytanie, dotyczące udostępnienia informacji o wydatkach na działania piarowe i marketingowe, MOSiR nie odpowiedział w ogóle, Radpec wydał decyzję odmowną, Radkom odpowiedział po terminie, a Port Lotniczy Radom wydłużył termin na udzielenie odpowiedzi o miesiąc.

 

Na zarzuty radnego Jakuba Kowalskiego odpowiada dyrektor Kancelarii Prezydenta Mateusz Tyczyński.

– Ja bym chciał panu ministrowi Kowalskiemu przypomnieć lata poprzednie. Ten wzrost wydatków marketingowych, czy to miasta, czy to spółek, tak naprawdę nie występuje. Te wydatki są, były i zapewne będą. W przypadku miasta badania opinii publicznej, robione w poprzedniej kadencji i w tej kadencji, to jest element zarządzania miasta. Oprócz konsultacji społecznych, tak poznajemy oczekiwania mieszkańców. To jest absolutnie normalne – zapewnia dyrektor Kancelarii Prezydenta.

Zaznacza też, że w tej sprawie Urząd Miejskiej jest transparentny.

–  Tym różnimy się od partyjnych kolegów pana ministra Kowalskiego. Ostatnio minister Skurkiewicz chociażby odmówił pełnej odpowiedzi na interpelację jednego z posłów, jeśli chodzi o wydatki MON i podległych mu spółek zbrojeniowych na reklamę w Telewizji Trwam, Naszym Dzienniku czy w Radiu Maryja. My nie mamy niczego do ukrycia, wszystko, jeśli chodzi o wydatkowanie pieniędzy publicznych. Wprowadziliśmy internetowy rejestr umów, każdy mieszkaniec może tam zajrzeć i sprawdzić miejskie wydatki. Zachęcałbym, żeby pan minister Kowalski namówił swojego partyjnego kolegę Wojciecha Skurkiewicza do tego, aby zarówno Polska Grupa Zbrojeniowa, która odmawia odpowiedzi na pytania, jak i ministerstwo wykazały się taką transparentnością jak my – dodaje.

Decyzje prezesów miejskich spółek są decyzjami autonomicznymi, wynikającymi z potrzeb zarządzanych przez nich firm.

– Spółki mają dowolność umów, jeśli tylko trzymają procedur określonych prawem, a wiem, że tak było w każdym tym przypadku – zapewnia Mateusz Tyczyński.

Podobne zdanie wyraża w kontekście współpracy z Łukaszem Pawłowskim.

– Mamy w Polsce wolność działalności gospodarczej, jeśli ktoś przystępuje do działania, daje najkorzystniejszą cenę, jest sprawdzony na rynku, to nie można go wykluczać z takiego postępowania, tylko dlatego, że z tym, czy innym politykiem współpracuje. Jeśli pan minister Jakub Kowalski chciałby to, ja jestem w stanie udostępnić wszelkie dokumenty z postępowań, dotyczących wyłonienia wykonawców chociażby badań opinii publicznej. To jest wszystko bardzo uczciwe, przejrzyste i transparentne – podsumowuje dyrektor Kancelarii Prezydenta.

Reklama

Radny Jakub Kowalski: Spółki miejskie za dużo wydają na PR komentarze opinie

  • Mam pytanie: - niezalogowany 2018-07-05 14:27:17

    A Pan Kowalski nie był wcześniej marketingowcem w Wodociągach? Dlaczego wtedy nie zadawał pytań: po co wydaje się pieniądze na PR? Przecież to monopolista!

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Praca na Podhalu

Witam. Poszukuje dziewczyny na stoisko z art. regiolnalnymi. Oferujemy w tym nocleg i wyżywienie


Zobacz ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez twojradom.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

K MEDIA CONSULTING KRZYSZTOF GÓRAK z siedzibą w Radom 26-600, Andrzeja Struga 60/205

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"