:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?

Ruch bezwizowy do USA. Co każdy z nas może zrobić?

Felietony, bezwizowy każdy może zrobić - zdjęcie, fotografia
Twój Radom 01/04/2019 11:26

W ostatnim czasie często poruszanym tematem na gruncie polskich mediów jest sprawa zniesienia wiz do Stanów Zjednoczonych. Coraz więcej naszych rodaków wybiera ten kierunek podróży, czy to w celach turystycznych czy też biznesowych. Ale z drugiej strony, są też osoby, które rezygnują z takiego wyjazdu z obawy przed biurokracją, otrzymaniem decyzji odmownej. Jednak cały proces cały czas się rozwija, jest dużo łatwiejszy i szybszy niż w przeszłości, a prawidłowe złożenie wniosku poprzez podanie rzetelnych i prawdziwych informacji m.in. o celu podróży znacznie zwiększa nasze szanse na otrzymanie decyzji pozytywnej.

Warto dodać, że w Polsce czynione są starania o to, żebyśmy już wkrótce nie musieli udawać się do amerykańskich placówek dyplomatycznych celem uzyskania wizy. W tym celu powstała koalicja na rzecz zniesienia wiz dla Polaków poprzez wprowadzenie naszego kraju do programu Visa Waiver, który upoważnia do wjazdu na teren USA w celach turystycznych, rodzinnych i służbowych bez konieczności uzyskania w przypadku pobytu trwającego do 90 dni.

Osoby podróżujące z krajów objętych programem VWP wyjeżdżają do USA na podstawie rejestracji w ELEKTRONICZNYM SYSTEMIE AUTORYZACJI PODRÓŻY  (Electronic System for Travel Authorization (ESTA)). Koszt rejestracji w ESTA to ok. 14 $.

Pomysł ten został zapoczątkowany przez sześć organizacji: Fundację Polska Innowacyjna, Fundację Teraz Polska, Fundację im. Cichociemnych, Federację Instytutu Myśli Schumana, Polskie Linie Lotnicze LOT oraz Mastercard. Celem koalicji jest promocja kierunku podróży do USA oraz objaśnienie amerykańskiego procesu wizowego, tak aby jak najwięcej wniosków było akceptowanych. Dzięki tej zainaugurowanej rok temu akcji, statystyki naszego kraju już zaczęły się poprawiać, a Polska powoli zwiększa swoją szansę na objęcie programem Visa Waiver. Oczywiście, założenia programu ściśle precyzują warunki, jakie musi dany kraj spełnić. Najważniejszym kryterium jest odsetek obywateli, którym amerykańskie służby imigracyjny odmówiły wizy nieimigracyjnej tj. wizy B1/B2 (turystyczna oraz biznesowa). Nie może być on wyższy niż 3 proc. w ciągu amerykańskiego roku budżetowego tj. od 1 października do 30 września. Warto podkreślić, że w minionym roku budżetowym, odsetek odmów wyniósł 3,99 procent, co oznacza znaczny spadek w porównaniu z liczbą odmów w roku budżetowym 2017 na poziomie 5,92 procent.

- Z wizami do USA wiąże się wiele emocji i mitów, co powoduje, że Polska nadal jest jednym z niewielu krajów Unii Europejskiej, której obywatele w podróży do USA potrzebują wiz. Możemy to zmienić! Naszym celem jest obalenie tych mitów i zachęcenie Polaków, by w ciągu nadchodzących kilku miesięcy występowali o wizę, ale jednocześnie robili to rzetelnie, gdyż każde niewłaściwe aplikowanie kończy się odmową. To z kolei psuje statystyki i powoduje, że Polacy muszą podróżować do USA z wizą w paszporcie – mówi Adrian Kubicki, rzecznik LOT-u i inicjator akcji. – Do możliwości, jakie otwiera wejście Polski do ruchu bezwizowego, nie trzeba nikogo przekonywać: to ogromny impuls rozwojowy dla wymiany handlowej, kulturalnej oraz nowy wymiar łączności dla wielu polskich rodzin. Cieszę się, że tyle znakomitych organizacji w tym samym momencie dostrzegło ten potencjał i startuje z tą społeczną kampanią – dodaje.

Warto dodać, że Visa Waiver Program objętych jest w sumie 38 państw, z czego 23 to członkowie Unii Europejskiej. Z naszego regionu należą do niego m.in. Czechy, Słowacja, Węgry czy Litwa. Jedynie 5 państw członkowskich nie spełnia założeń programu. Wśród nich jest niestety Polska, a obok niej jeszcze Cypr, Chorwacja, Bułgaria oraz Rumunia. 

- To z kolei przekłada się na oczywiste dysproporcje pomiędzy dostępem do amerykańskiego rynku, zasobów kulturalnych czy naukowych między Polską a innymi krajami Europy. Polska jest dużym rozwiniętym europejskim państwem o największej dynamice wzrostu gospodarczego. W interesie nie tylko samej Polski ale i całej Unii Europejskiej jest by, nasza misja się udała i byśmy zagwarantowali sobie wejście do programu bezwizowego – mówi prezes Instytutu Myśli Schumana prof. Zbigniew Krysiak.

Dlaczego istotne są akcje informacyjne na temat wiz do USA? Czy takie działania oddolne są skuteczne? Bardzo dobrze obrazuje to przykład Czech czy Korei Południowej, gdzie poprzez organizowanie różnych kampanii społecznych udało się zniwelować liczbę negatywnych decyzji wizowych, dzięki czemu te kraje mogą brać udział w programie Visa Waiver.

Oczywiście bardzo ważne jest, aby podejść do procesu wizowego bardzo rzetelnie. Co to znaczy? Obowiązek wizowy nałożony na Polaków nie ogranicza się tylko i wyłącznie do konkretnego pozwolenia. Rodzaj wizy przyznawanej przez placówki amerykańskie zależy od celu wyjazdu. I tak, jeśli chcemy podróżować do Stanów Zjednoczonych w celach biznesowych czy turystycznych musimy się starać o wizę B1/B2. Osoby, które chciałyby podjąć pracę zarobkową w USA, muszą się starać już o inny rodzaj wizy, ponieważ próba wyjazdu zarobkowego i starania się o wizę B1/B2, najczęściej kończy się odmową, na czym traci i państwo i obywatel. Kraj poprzez obniżenie statystyk, a osoba składająca wizę jest uboższa o 160 dolarów opłaty wizowej.

W ostatnim czasie bardzo popularne są wyjazd Work&Travel. Jednak osoby, które chcą z tego programu wakacyjnego skorzystać muszę się starać o jeszcze inny, dedykowany konkretnie im specjalny rodzaj wiz.

Pojawienie się wątpliwości, że dana osoba może wykorzystać wyjazd do innych celów, niż ten podany we wniosku wizowym jest najczęstszym powodem odmów. Dlatego kolejny raz zaznaczamy, że bardzo istotne jest przedstawienie dokładnych planów podróży do USA, tak aby ich wiarygodność nie budziła żadnych zastrzeżeń.

Realizowana kampania edukacyjna ma na celu uświadomienie potencjalnych podróżników, jak w odpowiedni sposób złożyć wniosek o wizę, tak aby decyzja była pozytywna, a Polska robiła krok w przód w kierunku ruchu bezwizowego. Jak pokazuje przykład wielu krajów m.in. wspomniane już Czechy, takie kampanie ograniczają ilość błędnych, a co za tym idzie, odrzucanych wniosków.

Polacy wnioski wizowej mogą składać w Ambasadzie USA w Warszawie, Konsulacie w Krakowie oraz innych amerykańskich placówkach dyplomatycznych na całym świecie.

- Jako strona amerykańska chcemy mieć pewność, że z ubiegania się o wizę nie zrezygnuje nikt z obywateli Polski, kto jest zainteresowany i spełnia kryteria, ale nie składa wniosku, obawiając się, że procedura jest zbyt skomplikowana i zajmie zbyt dużo czasu. Dlatego wciąż usprawniamy procedury – mówi Patrick T. McNeil, Zastępca Konsula Generalnego USA w Warszawie. - Z naszych najnowszych badań wynika, że po przejściu przez kontrolę bezpieczeństwa i wejściu do Ambasady USA w Warszawie wnioskodawca spędza w środku nie więcej niż 20 minut. To dobry rezultat, ale mimo to pracujemy nad tym, żeby go poprawić – dodaje.

 

Reklama

Ruch bezwizowy do USA. Co każdy z nas może zrobić? komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Wynajmę Magazyn Self Storage

Prowadzisz biznes wymagający przestrzeni magazynowej, ale nie potrzebujesz od razu 200 czy 500 m2 powierzchni? Jedna lokalizacja w Radomiu: - przy..


Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez twojradom.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

G MEDIA CONSULTING JAN GÓRAK z siedzibą w Radom 26-600, Andrzeja Struga 60b/204

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"