Kultura i rozrywka Na czasie O tym się mówi Radom i okolice

Interaktywna wystawa „Mózg” w ZST im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu

W Zespole Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu po raz piętnasty odbyła się interaktywna wystawa „Mózg”. Jej tegoroczny tytuł brzmiał „ABG – Pokolenia Przyszłości”.

Interaktywna wystawa „Mózg” była skierowana głównie do dzieci i młodzieży. Zorganizowana została przez ZST i Szkolny Ośrodek Kariery. W tym roku odbywała się przez dwa tygodnie, od poniedziałku do piątku w dniach 30.01 – 11.02. 2023. Odwiedzana była przez uczniów radomskich szkół podstawowych oraz uczniów ZST. Tegoroczna wystawa składała się z ośmiu stanowisk, a na każdym z nich młodzież mogła poznać nowe zagadnienia.

Nowoczesne technologie

Na pierwszym i drugim stanowisku uczniowie mogli zapoznać się z nowoczesnymi technologiami. Pierwsze stanowisko zawierało zestaw MOBI, nowoczesne klocki lego. Zestaw zawierał samochodzik LEGO, który można było modyfikować za pomocą dodatkowych elementów z zestawu oraz sterować zdalnie za pomocą aplikacji.

Na drugim stanowisku znajdował się Smart Home – inteligentny dom. Był to zestaw nowoczesnych przełączników światła, gniazd z licznikiem poboru mocy, a wszystko to z możliwością zdalnego sterowania. Dzięki tym dwóm stanowiskom młodzież mogła poznać nowoczesne, wciąż rozwijające się technologie.

Trzecie stanowisko nosiło nazwę „Porównanie sprzętowe”. Miało ono na celu ukazanie postępu technicznego na przestrzeni ostatnich lat. Uczniowie zaprezentowali jak komputery ułatwiły sztukę pisania w porównaniu ze starymi maszynami do pisania.

Sztuczna inteligencja i fałszywe informacje

Stanowisko czwarte pokazywało na jakim poziomie znajduje się sztuczna inteligencja. Zaprezentowano program, który na podstawie danych wprowadzonych przez człowieka generuje historię na dowolnie wybrany temat. Uczniowie mogli również sprawdzić czy rozróżnią obraz namalowany przez człowieka od takiego, który wygenerował komputer.

Na stanowisku piątym, ,,Deep Fake”, odwiedzający zostali ostrzeżeni przed fałszywymi informacjami w internecie. Pokazano im jak łatwo można współcześnie manipulować informacjami. Mogli wykonać również quizowi związany z rozpoznawaniem fałszywych wiadomości na portalach informacyjnych.

Polaryzacja, bańka informacyjna i metavers

Szóste stanowisko zaznajomiło młodzież ze zjawiskiem polaryzacji społecznej. Opowiedziano czym jest to zjawisko, gdzie się z nim spotykamy oraz jakie są jego wady. Za pomocą specjalnie zorganizowanej zabawy dla odwiedzających, pokazano również zjawisko przeciwne, czyli depolaryzację.

Stanowiskiem siódmym była „Bańka informacyjna”. Odwiedzających zapoznano z tym zjawiskiem oraz ostrzeżono przed jego powszechnym występowaniem w mediach społecznościowych. Dzięki specjalnie w tym celu napisanej aplikacji można było zobaczyć zjawisko bańki informacyjnej w praktyce.

Ostatnie stanowisko zawierało informacje na temat metaversu. Uczniowie zaznajomili się z jego teorią oraz usłyszeli w jakim kierunku się rozwija. Mogli również przetestować to zagadnienie w praktyce i zagrać w grę na goglach VR.

Źródło: szok.radom.pl

Zdjęcie: szok.radom.pl / Tomasz Magnowski