Na ulicy Mazowieckiego w Radomiu dobiega końca budowa nowoczesnej bazy utrzymaniowo-naprawczej Kolei Mazowieckich. Obiekt, który powstaje w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, jest już niemal ukończony, a jego uruchomienie znacząco wzmocni zaplecze techniczne przewoźnika w południowej części naszego województwa.
Umowę na realizację inwestycji podpisano 25 października 2023 roku. Wykonawcą prac jest firma Intop Warszawa, a całkowita wartość zadania to blisko 75 milionów złotych. Zgodnie z harmonogramem, budowa ma zakończyć się do końca października 2025 roku. Nowa baza w Radomiu stanie się piątą tego typu placówką w strukturach Kolei Mazowieckich – obok dwóch warszawskich oraz obiektów w Tłuszczu i Sochaczewie.
Inwestycja jest odpowiedzią na rozwój taboru przewoźnika i zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które będą obsługiwać połączenia w subregionie radomskim. W grudniu 2023 roku Koleje Mazowieckie podpisały umowę na dostawę 16 nowoczesnych, dwuczłonowych pociągów elektrycznych, które trafią do Radomia w drugiej połowie 2026 roku.
Nowa serwisownia będzie obsługiwała przede wszystkim składy kursujące po trasach lokalnych – m.in. z Radomia do Dęblina, Skarżyska-Kamiennej, Drzewicy i Warki. W przyszłości znajdą się w niej również pociągi poruszające się po nowo planowanej linii kolejowej Świerże Górne–Dobieszyn. To jednotorowy, zelektryfikowany odcinek o długości 23,5 kilometra, który połączy linię nr 77 (Janików–Świerże Górne) z magistralą kolejową nr 8 Warszawa–Radom.
Budowa nowej linii zostanie wsparta przez samorząd województwa mazowieckiego, który przeznaczy na ten cel 45 milionów złotych.
Realizacja bazy serwisowej w Radomiu to nie tylko inwestycja infrastrukturalna, ale też istotny krok w rozwoju regionalnego transportu kolejowego. Dzięki niej zwiększy się niezależność operacyjna Kolei Mazowieckich w południowej części województwa, a obsługa techniczna taboru będzie prowadzona szybciej i bardziej efektywnie.
Nowy obiekt ma być w pełni gotowy w przyszłym roku.
Źródło: echodnia.eu

