Radom i okolice Społeczeństwo

Audyt bezpieczeństwa na drodze powiatowej w Cudnowie zakończony. Są wyniki

Są wyniki audytu bezpieczeństwa w miejscowości Cudnów na drodze powiatowej Jedlnia – Letnisko – Słupica. Czy będzie tam bezpieczniej?

Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Radomiu otrzymał wyniki audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zleconego po ostatnich kolizjach i wypadkach w miejscowości Cudnów na drodze powiatowej Jedlnia – Letnisko – Słupica. Proponowane w nim działania to zastosowanie tzw. pasów wibracyjnych, zmiana oznakowania drogi oraz skrócenie strefy uspokojonego ruchu. Wszystko jest powiązane z zakończeniem remontu drogi wojewódzkiej w Siczkach.

Audyt został sporządzony przez certyfikowanego audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego i biegłego sądowego w zakresie inżynierii ruchu. Poprzedziły go obserwacje, prowadzone o różnych porach dnia i nocy na odcinku drogi w terenie zabudowanym, a zatem w miejscowościach Cudnów i Słupica. Wstępne wnioski zostały zaprezentowane zarządcy drogi, a po uwzględnieniu jego uwag, ostateczna wersja została przekazana do PZDP pod koniec października.

Według audytora, w pierwszej kolejności należałoby rozważyć możliwość wprowadzenie korekt w oznakowaniu pionowym drogi, a kolejne działania podejmować dopiero po zakończeniu przebudowy drogi wojewódzkiej numer 737 w Siczkach, która ma obecnie wpływ na zwiększenie natężenia ruchu na drodze powiatowej.

– Zalecane jest przeprowadzenie porównawczych pomiarów natężenia ruchu pojazdów w stanie obecnym oraz po zakończeniu przebudowy drogi wojewódzkiej (min. po 2 miesiącach), a następnie podjęcie dalszych działań, o ile będą zasadne

czytamy w audycie.

Audytor zauważa jednak, że wobec braku oświetlenia drogi oraz chodnika w Cudnowie od strony miejscowości Czarna, zasadne jest utrzymanie tam obowiązującego limitu prędkości do 40 km/h. Zaleca jednak zamianę istniejącej tabliczki pod znakiem, czyli „Odcinek uspokojonego ruchu” na tabliczkę z napisem „PIESI”, która powinna być łatwiejsza w odbiorze przez kierowców. Podobną zmianę należy wprowadzić w kierunku przeciwnym, a więc od strony Słupicy.

Według autora raportu, na dalszym prostym odcinku drogi, do zakrętów w Słupicy, ograniczenie prędkości do 40 km/h nie ma uzasadnienia ponieważ jest tam dobra widoczność i jednostronny chodnik dla pieszych, a droga posiada oświetlenie. Ograniczenie prędkości do 40 km/h jest natomiast zasadne w obrębie obu łuków w Słupicy. Dodatkowo należy tam ustawić znaki A-3 (niebezpieczne zakręty — pierwszy w prawo) w obu kierunkach.

Audytor zaleca również rozważenie możliwości wprowadzenia na jezdni elementów uspokojenia ruchu, dostosowanych do obowiązującego ograniczenia prędkości do 40 km/h. Zgadza się z wcześniejszą opinią PZDP, że obowiązujące przepisy ograniczają możliwość stosowania tak zwanych sinusoidalnych progów zwalniających. „(…) nie mogą one być zastosowane m.in. na drogach wyjazdowych pojazdów straży pożarnej. W przypadku tego odcinka drogi powiatowej nr 3524W ich zastosowanie nie jest zatem możliwe.” – czytamy w audycie.  

Autor raportu proponuje rozważenie wprowadzenia poprzecznych linii wibracyjnych koloru czerwonego, które są stosowane m.in. na drogach krajowych i wojewódzkich.

– Ich zastosowanie może mieć wpływ na ograniczenie prędkości jazdy, jednak należy mieć na uwadze, że mogą one powodować lokalne zwiększenie hałasu w otoczeniu

pisze audytor, zauważając, że żadne zmiany nie mogą być skuteczne, jeśli kierowcy będą nadal ignorować oznakowanie i przekraczać dozwoloną prędkość.

Jednocześnie Komenda Miejska Policji w ostatnich tygodniach skierowała na ten odcinek więcej patroli: motocyklowych oraz w pojazdach oznakowanych i nieoznakowanych. Funkcjonariusze przede wszystkim kontrolowali prędkość pojazdów, a kierowców jadących za szybko karali mandatami.

Źródło: Powiat Radomski