W 2027 roku ma zakończyć się budowa nowego, 30-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 747, który połączy DK79 w Lipsku z DK9 w Iłży. To obecnie jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w subregionie radomskim, warta 311 milionów złotych.
Prace rozpoczęto w 2024 roku. Większość trasy powstaje w zupełnie nowym przebiegu, natomiast około 5 kilometrów zostanie poprowadzonych po już istniejącym odcinku. W poniedziałek postęp robót sprawdzał wicemarszałek Mazowsza Rafał Rajkowski, który poinformował, że wykonano już około dwóch trzecich zaplanowanych prac i inwestycja realizowana jest zgodnie z harmonogramem.
Na dużej części trasy ułożono już podbudowę z betonu asfaltowego oraz warstwę wiążącą, a miejscami pojawiła się już także warstwa ścieralna. Na mostach i wiadukcie gotowe są podpory i konstrukcje nośne, a obecnie prowadzone są prace izolacyjne. Trwa także przebudowa odcinka tzw. starego śladu DW747, powstają dodatkowe jezdnie, zjazdy oraz przebudowywane są drogi poprzeczne.
Zobacz też:
Inwestycja obejmuje m.in. budowę dwóch mostów, wiaduktu, 21 przepustów i sześciu przejść dla zwierząt. Przebudowanych zostanie 15 skrzyżowań z drogami gminnymi i powiatowymi, powstaną też dwa ronda. Ważnym elementem są również 42 zbiorniki retencyjne.
Łączny koszt przedsięwzięcia to 311 mln zł, z czego ponad 264 mln zł pochodzi z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza, a prawie 47 mln zł z budżetu samorządu województwa. W ramach przygotowań do budowy wykupiono 1865 działek o powierzchni ponad 125 hektarów, na co wraz z dokumentacją projektową przeznaczono blisko 34 mln zł.
Realizacja inwestycji obejmuje teren dwóch powiatów – radomskiego i lipskiego – oraz czterech gmin: Iłża, Rzeczniów, Sienno i Lipsko. Nowy odcinek DW747 ma poprawić połączenie regionu radomskiego z Lubelszczyzną oraz krajowymi trasami DK9, DK19 i DK79.
Źródło: mzdw.pl

