Powiat Radomski otrzyma blisko 25 milionów złotych z Programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 na dalszą przebudowę drogi powiatowej Radom – Gębarzów – Polany. – To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców gmin Skaryszew, Kowala i Wierzbica. Staliśmy się liderem w pozyskiwaniu środków z nowej unijnej perspektywy finansowej, jest to bowiem najwyższa kwota dofinansowania w regionie – ocenia Waldemar Trelka, starosta radomski.
Projekt dalszej rozbudowy drogi Radom – Gębarzów – Polany oraz wniosek o fundusze europejskie został przygotowany przez Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych. Zakłada dalszą przebudowę ważnej arterii, łączącej Radom z gminami Skaryszew, Kowala i Wierzbica, w których mieszka blisko 40 tysięcy osób.
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych przeprowadziła już pozytywną ocenę formalną i merytoryczną projektu i zarekomendowała go do dofinansowania, a Zarząd Województwa Mazowieckiego rozstrzygnął konkurs, przyznając dofinansowanie na ten cel.
25 milionów dla powiatu
Przebudowany zostanie ponad 5,5 – kilometrowy odcinek drogi powiatowej, od końca miejscowości Bardzice w gminie Kowala do miejscowości Zalesice w gminie Wierzbica. Szacunkowa wartość zadania to ponad 31,5 miliona złotych, wnioskowana kwota dofinansowania z UE to 24,9 miliona złotych, a środki własne Powiatu to prawie 6,6 miliona złotych. Termin realizacji prac to lata 2025-2026.
– Aplikowaliśmy o blisko 25 milionów złotych i… bingo! Taką kwotę otrzymujemy na to, aby zrealizować zadanie, które jest kontynuacją przebudowy dużego, bo 15-kilometrowego odcinka Radom – Gębarzów – Polany. Zostało nam 5,5 kilometra drogi za ponad 31 milionów złotych, z czego tak 25 milionów to środki europejskie. To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców, ale również dowód na skuteczność Powiatu Radomskiego, a także profesjonalizm, determinację i wiarę w sukces pracowników Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych, którym zarządza pani dyrektor Joanna Chojnacka, za co bardzo serdecznie dziękuję
mówił Waldemar Trelka, starosta radomski.
Wspólny sukces samorządów
Zdaniem starosty, przebudowa tej drogi to wspólny sukces pięciu samorządów: powiatowego, który jest właścicielem drogi, samorządu województwa mazowieckiego, który dofinansował część prac, a także Kowali, Skaryszewa i Wierzbicy, które również partycypują w finansowaniu. Zyskuje na tym również Radom, którego mieszkańcy mają łatwiejszy dostęp do podmiejskich gmin.
– Dziękujemy zarządowi województwa mazowieckiego, który kilka dni temu ostatecznie przyjął uchwałę, która zatwierdza te środki dla Powiatu Radomskiego. Jeszcze w tym roku będziemy ogłaszali przetarg na to zadanie, dlatego zapraszamy wszystkich solidnych wykonawców. Oczywiście to zadanie jest dwuletnie i będzie realizowane w 2025 i 2026 roku, rozłożone na etapy
dodał starosta radomski.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu
Jednym z celów projektu jest poprawa bezpieczeństwa dla niezmotoryzowanych uczestników ruchu, ponieważ ruch rowerowy i pieszy zostanie odseparowany od ruchu samochodowego. Jezdnia zostanie poszerzona do 7 metrów i dostosowana do obciążeń, generowanych przez pojazdy ciężarowe, zostaną też wykonane korekty niebezpiecznych łuków. Powstaną chodniki, perony dla komunikacji autobusowej i drogi boczne, a także bezpieczne zjazdy do posesji i pól.
– Jest to jedna z najważniejszych dróg w powiecie radomskim i długość to ponad 15 kilometrów. Na przebudowanych odcinkach szerokość jezdni wynosi 7 metrów, jest też ścieżka rowerowa od granicy miasta Radomia, przez Sołtyków i Gębarzów, która docelowo będzie prowadzić do Zalesic, a na niektórych odcinkach jak w Bardzicach, powstanie jeszcze dodatkowo chodnik po drugiej stronie jezdni
dodaje Joanna Chojnacka, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Radomiu.
Jak dotąd zrealizowano dwa etapy przebudowy tej drogi: odcinek Radom – Gębarzów w 2019 roku, a także budowa ronda w Gębarzowie i krótkiego odcinka prowadzącego w stronę Bardzic, zrealizowana w tym roku, a obecnie trwa przebudowa kolejnego odcinka przez miejscowość Bardzice, która ma zakończyć się w 2025 roku.
Warto dodać, że Powiat Radomski po raz ostatni realizował projekt unijny, tak zwany multimodalny wraz z miastem Radom w latach 2018 – 2019, jeszcze ze starej unijnej perspektywy finansowej. Od tamtej pory nie było naborów na inwestycje drogowe, w których mogłyby brać udział samorządy powiatowe. Dwa ostatnie nabory dotyczyły projektów dla miast – na przystanki autobusowe, czy pojazdy elektryczne w mobilności miejskiej – więc powiat i tak nie mógł w nich uczestniczyć.
Źródło: Powiat Radomski