Inspektorzy ITD zatrzymali portugalski zestaw ciężarowy w Radomiu. Kontrola wykazała, że kierowcy przekraczali limity czasu pracy, skracali odpoczynki i nie mieli przy sobie wymaganych dokumentów. Załoga została ukarana mandatami, a przewoźnik czeka postępowanie administracyjne.
We wtorek, 21 października, na krajowej „dziewiątce” w Radomiu funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli portugalski zestaw ciężarowy. Pojazd był prowadzony w podwójnej obsadzie przez dwóch obywateli Brazylii, którzy realizowali przewóz ładunku z Radomia do Portugalii.
Podczas kontroli okazało się, że kierowcy nie posiadali przy sobie wypisu z licencji na wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy. Portugalski przewoźnik przesłał jedynie kserokopię dokumentu drogą elektroniczną. Analiza danych z kart kierowców i tachografu wykazała aż dziewięć naruszeń przepisów dotyczących czasu pracy. Inspektorzy stwierdzili m.in. przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy o 1 godz. i 41 min. oraz o 1 godz. i 32 min., a także przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 35 minut. Kierowcy skrócili również okresy odpoczynku dziennego – o 5 godzin, 1 godz. i 36 minut oraz 39 minut. Jeden z kierowców niepoprawnie operował przełącznikiem tachografu, deklarując wykonywanie innych prac w czasie odpoczynku.
Za naruszenia inspektorzy ukarali kierowców dziewięcioma mandatami. Na podstawie protokołu z kontroli wszczęte zostaną postępowania administracyjne wobec przewoźnika oraz osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie. W trakcie czynności kontrolnych wpłacono kaucję w wysokości 4000 zł, aby uniknąć skierowania ciężarówki na parking strzeżony, co generowałoby dodatkowe koszty i opóźnienia w transporcie.
Rejestrowanie czasu pracy kierowców przy użyciu tachografu pozwala kontrolować przestrzeganie limitów dotyczących prowadzenia pojazdu, przerw i odpoczynków. Przekroczenie tych norm zwiększa ryzyko wypadków, zmęczenie spowalnia reakcje kierowcy i obniża jego zdolność do bezpiecznej jazdy. Prowadzenie ciężarówki ponad dopuszczalne limity to nie tylko zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale także przejaw nieuczciwej konkurencji w branży transportowej.
Źródło: ITD

