Zakończył się XVI Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski, który przez ponad tydzień odbywał się Teatrze Powszechnym im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Widzowie mogli obejrzeć 11 spektakli przygotowanych przez tetry z Polski, Japonii, Kosowa i Stanów Zjednoczonych.
W sobotę, 19 października 2024 roku, w Radomiu zakończył się trwający ponad tydzień XVI Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski. Wydarzenie to poświęcone jest sylwetce Witolda Gombrowicza, a jego głównym celem są teatralne realizacje tekstów pisarza, przygotowywane zarówno przez polskie, jak i zagraniczne teatry. Festiwal, organizowany nieprzerwanie od ponad 25 lat, odbywa się pod patronatem i przy życzliwym wsparciu Rity Gombrowicz.
Decyzją jury Grand Prix festiwalu zdobył spektakl „Iwona, Księżniczka Burgunda” w reżyserii Adama Orzechowskiego z gdańskiego Teatru Wybrzeże.
Nagroda za najlepszą reżyserię przypadła Zishan Ugurlu za spektakl „Ślub”, który jest koprodukcją Teatru La MaMa w Nowym Jorku, Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, Instytutu Adama Mickiewicza i Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku.
Nagrodę zespołową jury przyznało aktorom Białostockiego Teatru Lalek za kreację zbiorową w spektaklu „Hulajgęba” w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza.
Nagrody dla najlepszych aktorów otrzymali: Alex Scoloveno za rolę Henryka / Henry’ego w spektaklu „Ślub” w reżyserii Zishan Ugurlu z Teatru La MaMa w Nowym Jorku oraz Katarzyna Kaźmierczak za rolę Królowej Małgorzaty w spektaklu „Iwona, Księżniczka Burgunda” w reżyserii Adama Orzechowskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.
Nagrodę za najlepszą muzykę otrzymał Marcin Nenko za muzykę do spektaklu „Iwona, Księżniczka Burgunda” w reżyserii Adama Orzechowskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Nagroda za warstwę plastyczną przypadła Marice Wojciechowskiej, autorce scenografii do spektaklu „Ślub” w reżyserii Agaty Biziuk z Teatru Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej.
Źródło: UM Radom