Wiosną ruszy budowa obwodnicy Chełma w ciągu drogi S12. W II kwartale 2023 r. ma być podpisana umowa z wykonawcami budowy kolejnych dwóch odcinków tej drogi na Lubelszczyźnie. Natomiast jeszcze w tym roku będą ogłoszone przetargi na wykonawców następnych czterech odcinków.
6 lutego odbyło się kolejne posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Budowy Drogi Ekspresowej S12, podczas którego Tomasz Żuchowski, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przedstawił stan zaawansowania tej inwestycji. Rozpoczął od tego, że w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. – po jego rozszerzeniu w grudniu zeszłego roku – są już zapewnione środki na budowę wszystkich odcinków S12.
Na ten moment gotowy jest tylko jeden odcinek ekspresowej „dwunastki” – od Puław (wraz z obwodnicą tego miasta) do miejscowości Piaski koło Lublina. Jak wygląda sytuacja z innymi odcinkami? Najszybciej ruszy budowa 14-kilometrowej ekspresowej obwodnicy Chełma, która będzie częścią trasy S12. Wykonawca projektu i budowy tego odcinka został wybrany w 2021 r., a w połowie zeszłego roku został złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę.
– Myślę, że wiosną będziemy mogli ruszyć z budową – mówił Tomasz Żuchowski.
Zaawansowane są też przygotowania do budowy 23-kilometrowego odcinka od węzła Chełm-Wschód do granicy z Ukrainą w Dorohusku. W sierpniu zeszłego roku ruszył przetarg na wykonawcę tej inwestycji.
– Chcielibyśmy podpisać umowę z jej wykonawcą w II kwartale tego roku – poinformował szef GDDKiA.
Sytuacja podobna jest także w przypadku 22-kilometrowego odcinka od węzła Dorohucza do węzła Chełm-Zachód. We wrześniu zeszłego roku ogłoszono przetarg na wykonawcę projektu i budowy tej części S12, a w II kwartale 2023 r. ma być podpisana umowa z wybranym w przetargu wykonawcą.
Trwają też intensywne prace związane z przygotowania do budowy pozostałych odcinków S12. W styczniu tego roku uprawomocniła się decyzja środowiskowa dla trzech odcinków o łącznej długości 43 km między granicą woj. łódzkiego i mazowieckiego a węzłem Radom Południe. GDDKiA planuje, że przetargi na wykonawców projektów i budowy tych odcinków ogłosi jeszcze w tym roku, w IV kwartale.
Nieco bardziej skomplikowana sytuacja jest w przypadku 61-kilometrowego odcinka od Piotrkowa Trybunalskiego do granicy woj. łódzkiego i mazowieckiego. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla tego odcinka został złożony już w 2013 r. Decyzja została wydana w 2019 r., ale w kolejnym roku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zażądała aktualizacji dokumentacji środowiskowej (przyrodniczej).
Efekt jest taki, że trzeba było wybrać firmę, która wykona tę aktualizację. Firma została wyłoniona dopiero w zeszłym roku (przez odwołania innych firm startujących w przetargu na to zlecenie) i dopiero gdy zakończy swe prace, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie mogła otrzymać ostateczną decyzję środowiskową oraz ogłosić przetarg na wykonawcę projektu oraz budowy.
Cała droga ekspresowa S12 powinna być gotowa do 2030 roku.
– W przypadku odcinka od węzła Radom-Południe do obwodnicy Puław wniosek o decyzję środowiskową złożyliśmy w 2021 r. Zakładamy, że uzyskamy ją w 2024 r., a rok później ogłosimy przetarg na wykonawcę tej inwestycji w systemie „projektuj i buduj” – mówił Tomasz Żuchowski. Obecnie wykonywane jest tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla tego odcinka.
Intensywnie przygotowywana jest też budowa dwóch ostatnich, krótkich odcinków S12 – między węzłem Piaski a węzłem Dorohucza na Lubelszczyźnie.
Wszystko więc wskazuje, że do 2030 r. – zgodnie z założeniami Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych – cała S12 powinna być gotowa.
Źródło: Portal Samorządowy