Ekologia O tym się mówi Polska i świat Społeczeństwo

Jak odblokowanie środków z KPO zmieni nasze życie? Nadchodzi zakaz aut spalinowych

Jak odblokowanie środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) zmieni nasze życie? W myśl z planem Unii Europejskiej nadchodzi zakaz aut spalinowych.

Ostatnimi czasy w dobie wyborów parlamentarnych wiele mówiono o odblokowaniu pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy. Takie czynności zapowiedział m.in. Donald Tusk, który poinformował, że dzień po wygranych wyborach odblokuje te środki, jednak na razie nic w tym temacie się nie zmieniło.

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) jest programem, który składa się z 54 inwestycji i 48 reform. Mają one wspierać odbudowę potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii COVID-19, wzmocnić konkurencyjność i podnieść poziom życia społeczeństwa.

Jednak czy warto cieszyć się z odblokowania pieniędzy z KPO?

34. strona Krajowego Planu Odbudowy

Po przeanalizowaniu programu KPO możemy poznać ograniczenia, które niesie za sobą całe przedsięwzięcie. Na stronie 34 Krajowego Planu Odbudowy dowiadujemy się o zakazie jazdy autem spalinowym.

Przypomnijmy, że na ten moment – nadal w myśl ustawy o elektromobilności – strefa czystego transportu oznacza obszar, na który można wjechać wyłącznie autem elektrycznym, wodorowym lub na gaz ziemny.

Powstanie takich stref będzie obowiązkowe w przyszłym roku dla wszystkich polskich miast o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 tysięcy. Oznacza to, że będą one musiały powstać m.in. w Radomiu.

Pierwsze takie ograniczenia będą działały od przyszłego roku m.in. w Krakowie.

– Od 1 lipca 2024 r. do miasta nie wjadą auta najstarsze, najbardziej zanieczyszczające powietrze, tj. blisko i ponad 30-letnie. Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą tu podlegały jeszcze bardzo łagodnym ograniczeniom. Do Krakowa wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 1, a w przypadku pojazdów z silnikami diesla o minimalnej normie Euro 2. Natomiast pojazdy zarejestrowane po 1 marca 2023 r. będą podlegały surowszym ograniczeniom: muszą spełniać normę Euro 3 dla pojazdów zasilanych benzyną/LPG, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5

informuje portal rp.pl

W Krakowie strefa czystego transportu powinna ona obejmować tylko Stare Miasto, w Warszawie – okolice Uniwersytetu. 

Warunek powstania stref czystego transportu

Warunkiem powstania stref czystego transportu w miastach, jest „przekroczenie poziomów szkodliwych substancji”. Mowa tu nawet o takich przekroczeniach, jak te, które występują zwłaszcza w okresie grzewczym, zwłaszcza na terenach bez ogrzewania centralnego. 

Idąc takim tokiem nakładania ograniczeń, kwestią czasu jest powstanie w naszym mieście stref czystego transportu. Wszystko będzie zależało od decyzji Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

Możemy się domyśleć, że głównym dotkniętym restrykcjami zostaną właściciele aut na ropę. To właśnie diesle określane są jako auta, które najbardziej zanieczyszczają środowisko. Czy było tak zawsze? Nie.

Diesel. Kiedyś przykład, dziś problem

Przez długie lata Niemcy nabywali ogromne ilości pojazdów z silnikiem diesla, promując je jako przyjazne dla środowiska, argumentując, że emitują mniej dwutlenku węgla niż samochody benzynowe.

Po skandalu związanym z samochodami diesla w 2015 roku, te pojazdy stały się obiektem krytyki, a Niemcy zaczęli pozbywać się swoich flot, które następnie często trafiały na rynek polski.

Teraz, aby otrzymać fundusze z Unii Europejskiej, musimy pozbyć się tych samochodów z silnikiem diesla, które początkowo Niemcy uznawali za dobre, a potem przekazali nam jako problematyczne.

Portal spidersweb.pl ironicznie porównuje to do sytuacji, w której miasto, aby otrzymać wsparcie finansowe np. na instalację pompy ciepła, zmuszałoby mieszkańców do spalania swoich odpadów w piecu, a następnie nakładało na nich kary za takie działanie.

Ograniczenia, które popłyną wraz ze środkami z Krajowego Planu Odbudowy zmuszają obywateli do zatrzymania się i przeanalizowania wartości środków z KPO. Czy jest sens cieszyć się mimo wszystko? Na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami.

Źródło: Spidersweb.pl / rp.pl / funduszeeuropejskie.gov.pl