Na czasie Polityka Radom i okolice Społeczeństwo

Kontrowersje wokół banerów radnej Agnieszki Stolarczyk. Jest odpowiedź Urzędu Marszałkowskiego

W ostatnim czasie radny Prawa i Sprawiedliwości, Jakub Kowalski, opublikował nagranie, w którym zwraca uwagę na kontrowersyjny wygląd banerów promujących projekt „Zdrowy Radom”, za którym stoi radna Agnieszka Stolarczyk. Kowalski sugeruje, że ich estetyka może sugerować powiązania z kampanią wyborczą, co rodzi pytania o przejrzystość finansowania z publicznych środków. Odpowiedzi na te wątpliwości udzielił Urząd Marszałkowski, tłumacząc, że realizacja projektu była zgodna z regulaminem.

Agnieszka Stolarczyk, menedżerka ochrony zdrowia i dyrektorka CKZiU „Medyk” w Radomiu, w ostatnich wyborach samorządowych z powodzeniem ubiegała się o mandat w Radzie Miejskiej, startując z ramienia Radomskiego Paktu Samorządowego. Zdobyła 1196 głosów i obecnie reprezentuje Polskie Stronnictwo Ludowe.

W trakcie kampanii samorządowej Stolarczyk promowała projekt prozdrowotny „Zdrowy Radom. Profilaktyka zdrowotna dla mieszkańców Radomia”, finansowany z Budżetu Obywatelskiego Mazowsza. Celem projektu było zorganizowanie cyklu spotkań z lekarzami specjalistami. Nie obyło się jednak bez kontrowersji, które wywołały banery promujące inicjatywę, niepokojąco przypominające materiały wyborcze.

Na tę sytuację zwrócił uwagę Jakub Kowalski, radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego z PiS, który zasugerował, że radna mogła finansować swoją kampanię z publicznych pieniędzy. Kowalski postanowił zapytać marszałka województwa mazowieckiego, Adama Struzika, wystosowując interpelację.

– Analizując materiały promocyjne projektu, widać, że wizerunek oraz nazwisko kandydatki Trzeciej Drogi w wyborach samorządowych miały na celu nie tylko promocję zdrowia, ale także samej Agnieszki Stolarczyk. Czas przeprowadzania tej promocji, w trakcie kampanii wyborczej, mógł nie być przypadkowy. Co więcej, sama kandydatka nie ukrywała, że łączy kampanię wyborczą z akcją prospołeczną

czytamy w dokumencie.

Radny Kowalski zadał również pytania dotyczące daty rozpoczęcia i zakończenia akcji promocyjnej w ramach projektu „Zdrowy Radom”, kosztów promocji oraz roli Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Radomiu (które jest organem prowadzącym).

Urząd Marszałkowski odpowiedział, że wszystkie działania były zgodne z przepisami. Przypomniano, że projekt „Zdrowy Radom” był jednym z zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego Mazowsza, jednak nie ujawniono, kto był jego autorem, zasłaniając się regulaminem i przepisami RODO. Pod projektem podpisało się 66 osób, a zagłosowało na niego blisko 500.

Zgodnie z regulaminem, realizacja projektów Budżetu Obywatelskiego Mazowsza rozpoczęła się 1 stycznia 2024 roku i powinna zakończyć 31 grudnia 2024 roku. Projekt „Zdrowy Radom” był realizowany od stycznia do kwietnia, co zbiegło się z terminem wyborów samorządowych.

Urząd Marszałkowski zaznaczył, że za realizację i promocję projektu odpowiadało Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Radomiu.

– Czas realizacji projektu był uzależniony od organizacji pracy szkoły (przygotowanie i przeprowadzenie egzaminów zawodowych, zakończenie roku, przerwa wakacyjna), dostępności specjalistów i dużego zainteresowania projektem. Pani Agnieszka Stolarczyk, jako dyrektor jednostki realizującej projekt, brała udział w jego promocji

wyjaśniono w odpowiedzi na interpelację.

Urząd dodał, że wygląd materiałów promocyjnych był ustalany wyłącznie pod kątem logotypów, natomiast pozostałe elementy bannerów były w gestii instytucji realizującej projekt, czyli CKZiU „Medyk”.

Po zakończeniu projektu Centrum złożyło sprawozdanie, w którym potwierdzono organizację 13 spotkań z mieszkańcami Radomia, odbywających się w okresie od 8 lutego do 4 kwietnia 2024 roku.

Całkowity koszt projektu wyniósł 200 tys. zł, z czego 38 tys. zł przeznaczono na jego promocję, w tym na bannery z wizerunkiem dyrektor CKZiU i jednocześnie kandydatki do Rady Miejskiej. Centrum nie partycypowało w kosztach promocji projektu.

Źródło: Gazeta Wyborcza