Centralny Port Komunikacyjny, kolej dużych prędkości i lotnisko w Radomiu – to tematy, które w najnowszym odcinku podcastu „Dwa spojrzenia” poruszają poseł Anna Kwiecień i senator Wojciech Skurkiewicz wraz z Marcinem Horałą, byłym pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Według niego, działania obecnego rządu zagrażają nie tylko realizacji CPK, ale także rozwojowi infrastruktury kolejowej i potencjału radomskiego lotniska.
W rozmowie z Anną Kwiecień i Wojciechem Skurkiewiczem Marcin Horała krytycznie ocenił działania obecnego rządu w obszarze strategicznych inwestycji infrastrukturalnych. Jak zaznaczył, projekty takie jak CPK, program inwestycji strategicznych czy elektrownie atomowe zostały podzielone na te całkowicie skasowane oraz te opóźnione i okrojone. CPK należy do tej drugiej grupy.
– Choć rząd miał w planach całkowite zatrzymanie projektu, społeczny opór i zainteresowanie obywatelskie zmusiły go do dalszej realizacji
mówił Horała.
– Obecnie harmonogram został rozciągnięty, a rok 2032, zapowiadany jako termin otwarcia, jest wersją optymistyczną
dodał.
Były pełnomocnik wskazał, że obecnie za budowę CPK odpowiada poseł Maciej Lasek, który wcześniej sprzeciwiał się projektowi, co określił jako sytuację, w której „pacyfistę robi się ministrem obrony narodowej albo wegetarianina dyrektorem rzeźni”.
W zakresie kolei dużych prędkości Horała zauważył, że podwyższenie prędkości pociągów do 320 km/h może pozbawić mniejszych miast dostępu do szybkiej komunikacji, a zamówienia na tabor trafiają do zagranicznych producentów, co oznacza wypływ kapitału z Polski i wyższe ceny biletów dla pasażerów.
Równie krytycznie Horała odniósł się do sytuacji Lotniska w Radomiu. Decyzja o jego rozwoju w latach 2018–2019 była podyktowana potrzebą przejęcia ruchu niskokosztowego i czarterowego, gdyby CPK nie zdążyło powstać na czas.
– Radom jest najnowocześniejszym lotniskiem w Polsce, często przewyższającym standardy Okęcia, a obecne decyzje zarządu PPL odbierają mu możliwość rozwoju
podkreślił.
Zobacz też:
Horała wskazał również na przykład sabotażu – zamknięcie popularnego połączenia do Rzymu przez LOT, mimo dużego zainteresowania pasażerów. Rozwiązaniem mogłoby być administracyjne przeniesienie części ruchu z przepełnionego Okęcia do Radomia, co jest dopuszczalne w UE i mogłoby nastąpić niemal natychmiast decyzją ministra.
W rozmowie poruszono także szerszy kontekst geopolityczny. Według Horały, w obliczu problemów demograficznych, niestabilnej sytuacji na świecie i konieczności przyspieszonego rozwoju, Polska nie może pozwolić sobie na zastoje infrastrukturalne.
– Działania obecnego rządu wskazują na mentalność, że „nam się to nie uda zrobić”
stwierdził.

Były pełnomocnik ds. CPK podkreślił, że politycy Prawa i Sprawiedliwości powinni dążyć do przywrócenia pełnej wersji CPK, przygotowania kompleksowej oferty dla wyborców oraz ewentualnego skrócenia kadencji obecnego rządu, aby umożliwić sprawniejsze rządzenie.
Podcast „Dwa spojrzenia” to już szesnasty odcinek, w którym senator Wojciech Skurkiewicz prowadzi rozmowy o strategicznych inwestycjach i wyzwaniach stojących przed Polską. Odcinek z Marcinem Horałą dostępny jest na kanale YouTube senatora:
