Polityka Radom i okolice Społeczeństwo

Młodzież z Radomia głosuje! Wyniki szkolnych prawyborów prezydenckich

W maju 2025 roku w Polsce odbyła się pierwsza tura wyborów prezydenckich. Spośród trzynastu kandydatów do drugiej tury przeszli Karol Nawrocki i Rafał Trzaskowski. W tym samym czasie także w radomskich szkołach ponadpodstawowych rozmawiano o wyborach, organizując prawybory prezydenckie. Była to okazja dla uczniów, w tym również niepełnoletnich, do sprawdzenia się w roli wyborców oraz zastanowienia się nad znaczeniem udziału w życiu publicznym. Jakie były wyniki?

W maju 2025 roku w Polsce odbyła się pierwsza tura wyborów prezydenckich. Spośród trzynastu kandydatów do drugiej tury przeszli Karol Nawrocki i Rafał Trzaskowski. W tym samym czasie także w radomskich szkołach ponadpodstawowych rozmawiano o wyborach, organizując prawybory prezydenckie. Była to okazja dla uczniów, w tym również niepełnoletnich, do sprawdzenia się w roli wyborców oraz zastanowienia się nad znaczeniem udziału w życiu publicznym. Jakie były wyniki?

W związku z pierwszą turą wyborów prezydenckich, która niedawno odbyła się w Polsce, nasza redakcja zwróciła się z zapytaniem do wszystkich 21 radomskich szkół ponadpodstawowych o to, czy w ich placówkach odbyły się prawybory. Jak się okazało, jedynie dwie szkoły zdecydowały się przeprowadzić takie inicjatywy. Wśród nich znalazły się Zespół Szkół Zawodowych im. mjr Henryka Dobrzańskiego „Hubala” oraz Zespół Szkół Skórzano-Odzieżowych, Stylizacji i Usług.

W Zespole Szkół Zawodowych im. mjr. Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Radomiu przeprowadzono prawybory w ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Młodzi głosują 2025”, realizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. O inicjatywie poinformowała naszą redakcję Katarzyna Durasiewicz, szkolna koordynatorka projektu.

„Młodzi głosują 2025” objął ponad 850 szkół w całej Polsce i zaangażował blisko 200 tysięcy uczniów. W „Hubalu” młodzież nie tylko oddawała głosy, ale również aktywnie włączyła się w organizację – przygotowała kampanię profrekwencyjną, tworzyła komisje wyborcze i samodzielnie liczyła głosy.

– Mamy w Hubalu młodzież z charakterem – i nie boimy się tego pokazać

mówi koordynator szkolny z ZSZ im. mjr H. Dobrzańskiego HUBALA w Radomiu, Katarzyna Durasiewicz.

Frekwencja wyborcza w szkole wyniosła 66,5%, a uczniowie oddali głosy na następujących kandydatów:

  • Sławomir Jerzy Mentzen – 27,94%
  • Karol Tadeusz Nawrocki – 15,69%
  • Magdalena Agnieszka Biejat – 14,22%
  • Grzegorz Michał Braun – 14,22%
  • Joanna Senyszyn – 9,31%
  • Adrian Tadeusz Zandberg – 8,82%
  • Rafał Kazimierz Trzaskowski – 2,94%
  • Marek Jakubiak – 1,96%
  • Krzysztof Jakub Stanowski – 1,96%
  • Szymon Franciszek Hołownia – 1,47%
  • Maciej Maciak – 0,98%
  • Artur Bartoszewicz – 0,49%
  • Marek Marian Woch – 0,00%

Prawybory odbyły się również w Zespole Szkół Skórzano-Odzieżowych, Stylizacji i Usług. Choć ta placówka nie uczestniczyła formalnie w projekcie „Młodzi głosują”, również dała swoim uczniom szansę na doświadczenie procesu wyborczego. Głosowanie przeprowadzono 13 maja 2025 roku pod opieką nauczycielek Małgorzaty Nowakowskiej i Wioletty Petrzak, a całość przygotowała klasa 2a.

W głosowaniu wzięły udział klasy technikum i szkoły branżowej, osiągając frekwencję na poziomie 71%. Oddano 242 głosy, z czego aż 103 były nieważne.

Wyniki w tej szkole przedstawiają się następująco:

  • Adrian Tadeusz Zandberg – 56 głosów
  • Magdalena Agnieszka Biejat – 46 głosów
  • Joanna Senyszyn – 40 głosów
  • Karol Tadeusz Nawrocki – 31 głosów
  • Sławomir Jerzy Mentzen – 25 głosów
  • Rafał Kazimierz Trzaskowski – 24 głosy
  • Grzegorz Michał Braun – 7 głosów
  • Szymon Franciszek Hołownia – 5 głosów
  • Krzysztof Jakub Stanowski – 3 głosy
  • Artur Bartoszewicz – 2 głosy
  • Maciej Maciak – 2 głosy
  • Marek Jakubiak – 1 głos
  • Marek Marian Woch – 0 głosów

Wyniki symulacji wyborczych pokazują, że młodzież w Radomiu ma sprecyzowane poglądy i chęć uczestniczenia w życiu publicznym. Choć preferencje uczniów nie odzwierciedlają dokładnie ogólnopolskich wyników, to sama inicjatywa ma ogromne znaczenie wychowawcze i obywatelskie.

– Nie uczymy młodzieży, jak głosować. Uczymy ich, dlaczego warto. A oni właśnie pokazali, że rozumieją to lepiej, niż myślimy

przekazała przedstawicielka „Hubala”, Katarzyna Durasiewicz.

Organizatorzy i nauczyciele podkreślają, że takie działania uczą odpowiedzialności, współpracy i dają młodym ludziom realny kontakt z mechanizmami demokracji.

Źródło: Fot. Facebook / Adrian Zanberg | Facebook / Sławomir Mentzen