Inwestycje

Podpisano umowy na budowę lotniska na radomskim Sadkowie [FOTO]

 

W konferencji prasowej, która odbyła się w budynku Portu Lotniczego Radom udział wzięli prezes PPL-u – Mariusz Szpikowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild, szef Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów Marek Suski oraz wicemarszałek Senatu Adam Bielan.

Jako pierwszy głos zabrał wicemarszałek Senatu Adam Bielan.

– Zawsze powtarzam, że budowa lotniska w Radomiu jest jednym z najważniejszych wydarzeń w historii Radomia i całej ziemi radomskiej. Często porównuję to do doprowadzenia kolei żelaznej pod koniec XIX wieku. Uważam, że w sensie komunikacyjnym infrastrukturalnym, w sensie rozwoju miasta to ta inwestycja zmieni podobnie Radom, jak właśnie kolej. Dzisiaj wykonujemy kolejny bardzo ważny krok w kierunku wybudowania lotniska, zostaną podpisane przez pana prezesa Mariusza Szpikowskiego trzy bardzo ważne kontrakty. Dzisiaj rozprawimy się ze wszystkimi fake newsami, rozpuszczanymi przez przeciwników tej inwestycji, że rzekomo projekt jest zagrożony, nic podobnego, projekt idzie zgodnie z planem – rozpoczął wicemarszałek Bielan.

Dodał, że lotnisko w Radomiu będzie świetnie skomunikowane przez linię kolejową nr 8 oraz drogi S7 i S12 i będzie stanowiło element większego systemu intermodalnego, w którym lotniska są uzupełniane przez połączenia kolejowe i drogowe.

Szef Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów Marek Suski mówił o tym, że węzeł komunikacyjny Radomia będzie pełnił bardzo ważną funkcję w skomunikowaniu całej Polski z centralnym punktem. 

– Budowa lotniska w Radomiu oraz budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wynika z założeń politycznych, które stanowią, że Polska w latach 20., podejmując się trudu scalenia po zaborach, rozpoczęła przebudowę całego systemu komunikacyjnego kraju. My podjęliśmy się zadania skomunikowania całej Polski z centralnym punktem, którym ma być Centralny Port Komunikacyjny. Tak jak jest to na całym świecie, w nowoczesnych państwach. Jego bardzo ważnym elementem będzie węzeł komunikacyjny Radomia – podkreślał szef Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild zwrócił uwagę na to, że lotnisko bez dobrych połączeń drogowych, kolejowych nie zafunkcjonuje.

– Właśnie inwestycje kolejowe i drogowe plasują Radom na przecięciu szlaków północ-południe i wschód-zachód. Lotnisko w Radomiu na tym skorzysta, bo godzinny dojazd będzie nie tylko z Warszawy, ale też z Lublina, Kielc – stwierdził minister Mikołaj Wild.

Dodał, że na Mazowsza jest popyt jest większy niż przepustowość, dlatego realizacja tej inwestycji w Radomiu jest szansą na latanie dla mieszkańców Mazowsza.

Podpisanie umów poprzedziło omówienie harmonogramu prac dotyczących budowy Portu Lotniczego Radom-Sadków. Zaprezentował je prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" Mariusz Szpikowski. Mówił także, dlaczego wierzy w powodzenie radomskiego lotniska.

– Wierzę, że Radom będzie naturalnym wyborem z powodu dwóch czynników. Pierwszy to jego obszar oddziaływania. Po dokonaniu niezbędnych inwestycji w drogi, w koleje, Radom stanie się pewnego rodzaju węzłem. W związku z powyższym jako miasto, jako lotnisko będzie naturalnym wyborem nie tylko dla tych pasażerów z Mazowsza, którzy nie znajdą swojej oferty na lotnisku Chopina, ale również tych województw ościennych z dogodnym dojazdem. Drugim czynnikiem jest sam kształt tego lotniska. To będzie pierwsze lotnisko, które będziemy mogli zaprojektować i wykonać od podstaw. Zostają nam tylko decyzje środowiskowe, droga startowa i wydłużenie, natomiast sam kształt nie ma absolutnie nic wspólnego z tym, co mamy teraz na miejscu. Pozwoli nam to na stworzenie bardzo dobrej infrastruktury z bardzo dobrą ofertą – przekonywał prezes PPL-u.

Wykonaniem projektu budowlanego wraz z programem funkcjonalno – użytkowym dróg kołowania oraz płyt postojowych zajmie się konsorcjum firm Innebo Group sp. z o.o. i Projekt Plus sp. z o.o. Realizacja tego zadania pochłonie 3 mln zł. 

Za wykonanie projektu budowlanego wraz z programem funkcjonalno – użytkowym budowy terminala dla lotniska Radom – Sadków odpowiedzialne będzie konsorcjum firm GMT sp z o.o. i PIG Architekci sp z.o.o. Wartość inwestycji opiewa na kwotę bliską 1,9 mln zł.

Trzecia umowa dotyczy wykonanie projektu budowlanego wraz z programem funkcjonalno – użytkowym w zakresie parkingów, dróg miejskich, miejsc postojowych i dworców. Wykonawcą tego zadania konsorcjum firm będzie Arcadis sp z o.o. i WLC Inżynierowie sp z o.o. Wartość inwestycji to koszt bliski 1,5 mln zł.

Nowe lotnisko w Radomiu będzie lotniskiem uzupełniającym dla lotów czarterowych i niskokosztowych. Wyposażone zostanie w 8 bramek na odloty i przyloty, 30  stanowisk check-in, 8 stanowisk kontroli dokumentów oraz 3 karuzele odbioru bagażu. Powstanie terminal o powierzchni 30 tys. m2, dwa parkingi krótkoterminowe, (jeden na 500 i drugi na 380 miejsc) oraz dworzec autokarowy z 15 stanowiskami. 

W pierwszej fazie lotnisko będzie mogło przyjąć 3 mln pasażerów rocznie. Docelowo – 10 mln.

Lotnisko w Radomiu ma rozpocząć działalność w listopadzie 2020 roku.