Bractwo Rowerowe, radomskie stowarzyszenie zrzeszające rowerzystów, złożyło pismo do Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu z kopią do Radpecu w sprawie budowy drogi rowerowej przy ul. Szarych Szeregów. Chodzi o kontrowersyjną decyzję dotyczącą zastosowania kostki betonowej zamiast asfaltu, co według stowarzyszenia jest wynikiem nieuzasadnionych nacisków ze strony gestorów sieci przesyłowych, takich jak Radpec, mimo że nie są oni właścicielami terenu, na którym inwestycja ma powstać.
W środę, 26 marca 2025 roku, na facebookowym profilu Bractwa Rowerowego pojawił się wpis informujący o tym, że stowarzyszenie złożyło pismo do Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu z kopią do Radpecu w sprawie budowy drogi rowerowej przy ul. Szarych Szeregów, wyrażając sprzeciw wobec zastosowania kostki betonowej zamiast asfaltu.
– Po 20 latach mamy początki „wielkiego” powrotu kostki betonowej na radomskie drogi dla rowerów? Pierwsze kije w szprychy zostały już włożone. Co będzie dalej? Stąd poniższe pismo skierowane do Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu z kopią do Radpecu
czytamy we wpisie.
W piśmie Bractwo Rowerowe wyraziło zaniepokojenie powrotem kostki betonowej na radomskie drogi rowerowe po 20 latach dominacji nawierzchni bitumicznych. Wskazano, że podobna sytuacja miała miejsce już wcześniej m.in. na ul. Limanowskiego, Chrobrego i Waryńskiego, gdzie asfalt zamieniono na kostkę pod wpływem podmiotów trzecich.
Rowerzyści argumentują, że nawierzchnia bitumiczna jest rozbieralna i równie dobrze sprawdza się nad sieciami przesyłowymi, co przez lata było standardem. Podkreślają też, że gestorzy sieci nie wymagają kostki pod jezdniami dla samochodów, mimo większej liczby warstw bitumicznych, co rodzi pytanie o konsekwencję takich decyzji.
Stowarzyszenie zaapelowało do MZDiK o nieuleganie naciskom i pozostanie przy asfalcie, który zapewnia codzienną wygodę mieszkańcom. Wskazano, że w razie awarii sieci można tymczasowo zastosować kostkę lub użyć rur osłonowych, eliminujących konieczność rozbiórki drogi.
– Prosimy o wyjaśnienie gestorom sieci, że nawierzchnia bitumiczna jest rozbieralna i nic nie stoi na przeszkodzie, żeby taką stosować nad sieciami przy okazji budowy dróg dla rowerów, tak jak to czyniono przez ostatnie 20 lat. Ponadto warto zauważyć, że nawierzchnia z kostki betonowej nie jest żądana, gdy sieci przesyłowe biegną pod jezdniami dla samochodów. Będąc konsekwentnymi, gestorzy powinni o to zabiegać, ponieważ na jezdni jest o wiele więcej wyższych warstw bitumicznych do odtworzenia niż w przypadkach dróg dla rowerów, które zazwyczaj mają wysokość do 6-8 cm. Zazwyczaj są to też dłuższe odcinki z uwagi na szerokość.
Bractwo powołało się również na rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, które zakazuje pogarszania wartości użytkowej dróg przez infrastrukturę techniczną niezwiązaną z drogą.
Przypomnijmy, że sprawa dotyczy ogłoszonego niedawno przez MZDiK przetargu na budowę 460-metrowej ścieżki pieszo-rowerowej przy ul. Szarych Szeregów. Przypomnijmy również, że inwestycja to zwycięski projekt Bractwa Rowerowego z Budżetu Obywatelskiego, który miał być zrealizowany już w 2022 roku.
Rowerzyści liczą, że tym razem przetarg zostanie rozstrzygnięty zgodnie z ich oczekiwaniami. Pełna treść pisma dostępna jest TUTAJ.
Źródło: Facebook | Bractwo Rowerowe