Rząd planuje rozszerzyć liczbę płatnych dróg w Polsce. Od listopada będziemy musieli uiścić opłatę m.in. za przejazd odcinkiem trasy S7, od węzła Radom Północ do węzła Skarżysko-Kamienna Południe.
Od 2017 roku liczba płatnych dróg w Polsce nie była aktualizowana, mimo że w tym czasie powstały nowe odcinki dróg ekspresowych i autostrad. Od listopada sytuacja ma się zmienić, ponieważ rząd planuje rozszerzenie sieci dróg płatnych w kraju.
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, obowiązek opłat za przejazdy dotyczy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów, niezależnie od ich masy całkowitej.
Opublikowany 5 sierpnia 2024 roku projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczącego dróg krajowych, na których pobiera się opłatę elektroniczną, przewiduje wprowadzenie nowych odcinków dróg płatnych. Nowe przepisy obejmą zarówno autostrady, jak i drogi ekspresowe.
Ministerstwo Infrastruktury, uzasadniając projekt, wskazuje, że sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 roku. W tym czasie w Polsce oddano do użytku wiele nowych odcinków dróg krajowych klasy A (autostrady) oraz klasy S (drogi ekspresowe).
Co ciekawe, rząd zapowiedział, że planuje kontynuację tego procesu w przyszłości. Oznacza to, że nowe odcinki dróg krajowych klasy A (autostrady) oraz klasy S (drogi ekspresowe) będą systematycznie włączane do systemu poboru opłat. Ma to na celu zapewnienie środków na dalszy rozwój infrastruktury drogowej w Polsce.
Dotychczas 3620 km dróg krajowych było objętych opłatą za przejazd. Teraz do tego systemu dołączy dodatkowe 1600 km autostrad i dróg ekspresowych.
Poniżej zamieszczamy pełną listę dróg, za przejazd którymi od listopada będziemy musieli uiścić opłatę.
1) autostrada A1 na odcinku węzeł Piotrków Trybunalskich Południe – węzeł Pyrzowice;
2) autostrada A2 na odcinku węzeł Lubelska – Choszczówka Dębska (skrzyżowanie z drogą gminną nr 220207W);
3) drogę ekspresową S1 na odcinku Milówka (połączenie z drogą krajową nr 1) – Zwardoń;
4) drogę ekspresową S2 na odcinku węzeł Puławska – węzeł Lubelska;
5) drogę ekspresową S3 na odcinkach:
- węzeł Parłówko – węzeł Miękowo,
- węzeł Skwierzyna Południe – węzeł Międzyrzecz Południe,
- węzeł Nowa Sól Zachód – węzeł Bolków;
6) drogę ekspresową S5 na odcinkach:
- węzeł Bydgoszcz Północ – węzeł Gniezno Południe,
- węzeł Poznań Zachód – węzeł Rydzyna,
- węzeł Korzeńsko – węzeł Wrocław Północ;
7) drogę ekspresową S6 na odcinkach:
- węzeł Goleniów Północ – węzeł Nowogard Zachód,
- węzeł Nowogard Wschód – węzeł Koszalin Wschód,
- węzeł Bożepole Wielkie – węzeł Gdynia Wielki Kack;
8) drogę ekspresową S7 na odcinkach:
- węzeł Żuławy Zachód – węzeł Elbląg Zachód,
- węzeł Miłomłyn Południe – węzeł Olsztynek Zachód,
- węzeł Rączki – węzeł Płońsk Północ,
- węzeł Tarczyn Południe – węzeł Głuchów,
- węzeł Radom Północ – węzeł Skarżysko-Kamienna Południe,
- węzeł Kielce Południe – węzeł Jędrzejów Północ,
- węzeł Jędrzejów Wschód – węzeł Wodzisław,
- węzeł Kraków Nowa Huta – węzeł Kraków Przewóz,
- Lubień (dawne połączenie z drogą krajową nr 7) – węzeł Zabornia;
9) drogę ekspresową S8 na odcinkach:
- węzeł Radziejowice – węzeł Paszków,
- węzeł Marki – węzeł Radzymin Południe,
- węzeł Wyszków Północ – węzeł Brok,
- węzeł Podborze – węzeł Zambrów Zachód,
- węzeł Mężenin – węzeł Jeżewo.
10) drogę ekspresową S10 na odcinku węzeł Wałcz Zachód – węzeł Witankowo;
11) drogę ekspresową S11 na odcinkach:
- Szczecinek (połączenie z drogą krajową nr 11) – Omulna (połączenie z drogą krajową nr 11),
- węzeł Mieszków – węzeł Jarocin,
- węzeł Ostrów Wielkopolski Północ – Strugi (połączenie z drogą krajową nr 11),
- Krążkowy (połączenie z drogą krajową nr 11) – węzeł Baranów;
12) drogę ekspresową S12 na odcinku węzeł Puławy Zachód – węzeł Kurów Zachód;
13) drogę ekspresową S16 na odcinku węzeł Olsztyn Południe – węzeł Olsztyn Wschód;
14) drogę ekspresową S17 na odcinkach:
- węzeł Lubelska – Michałówka (dawne skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1319W),
- węzeł Garwolin Południe – węzeł Kurów Zachód;
15) drogę ekspresową S19 na odcinkach:
- węzeł Lublin Węglin – Stobierna (dawne połączenie z drogą krajową nr 19),
- węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe;
16) drogę ekspresową S51 na odcinku węzeł Olsztynek Zachód – węzeł Olsztyn Południe;
17) drogę ekspresową S61 na odcinkach:
- węzeł Śniadowo – węzeł Łomża Południe,
- węzeł Kolno – węzeł Ełk Południe,
- węzeł Kalinowo – węzeł Raczki,
- węzeł Suwałki Południe – węzeł Suwałki Północ
Rozszerzenie sieci dróg objętych opłatami ma zwiększyć wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego o około 1,2 miliarda złotych w pierwszym pełnym roku. Koszty wprowadzenia opłat elektronicznych dla nowych odcinków wyniosą około 13,4 miliona złotych, a roczne koszty utrzymania systemu wzrosną średnio o około 13 milionów złotych.
– Większa sieć dróg płatnych to też bardziej sprawiedliwy rozkład – w ujęciu regionalnym – obciążeń dla branży logistycznej, a tym samym wyrównanie konkurencyjności w tym aspekcie
czytamy w uzasadnieniu rozporządzenia.
Podkreślmy, że projekt rozporządzenia realizuje jedno z założeń Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, które ma na celu zwiększenie konkurencyjności sektora kolejowego.
Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada 2024 roku.
Źródło: Portal Samorządowy / Bankier.pl / Fot. GDDKIA