Polska i świat Społeczeństwo Uncategorized

Rząd planuje rozszerzyć liczbę płatnych dróg w Polsce

Rząd planuje rozszerzyć liczbę płatnych dróg w Polsce. Od listopada będziemy musieli uiścić opłatę m.in. za przejazd odcinkiem trasy S7, od węzła Radom Północ do węzła Skarżysko-Kamienna Południe.

Od 2017 roku liczba płatnych dróg w Polsce nie była aktualizowana, mimo że w tym czasie powstały nowe odcinki dróg ekspresowych i autostrad. Od listopada sytuacja ma się zmienić, ponieważ rząd planuje rozszerzenie sieci dróg płatnych w kraju.

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, obowiązek opłat za przejazdy dotyczy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów, niezależnie od ich masy całkowitej.

Opublikowany 5 sierpnia 2024 roku projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczącego dróg krajowych, na których pobiera się opłatę elektroniczną, przewiduje wprowadzenie nowych odcinków dróg płatnych. Nowe przepisy obejmą zarówno autostrady, jak i drogi ekspresowe.

Ministerstwo Infrastruktury, uzasadniając projekt, wskazuje, że sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 roku. W tym czasie w Polsce oddano do użytku wiele nowych odcinków dróg krajowych klasy A (autostrady) oraz klasy S (drogi ekspresowe).

Co ciekawe, rząd zapowiedział, że planuje kontynuację tego procesu w przyszłości. Oznacza to, że nowe odcinki dróg krajowych klasy A (autostrady) oraz klasy S (drogi ekspresowe) będą systematycznie włączane do systemu poboru opłat. Ma to na celu zapewnienie środków na dalszy rozwój infrastruktury drogowej w Polsce.

Dotychczas 3620 km dróg krajowych było objętych opłatą za przejazd. Teraz do tego systemu dołączy dodatkowe 1600 km autostrad i dróg ekspresowych.

Poniżej zamieszczamy pełną listę dróg, za przejazd którymi od listopada będziemy musieli uiścić opłatę.

1) autostrada A1 na odcinku węzeł Piotrków Trybunalskich Południe – węzeł Pyrzowice;
2) autostrada A2 na odcinku węzeł Lubelska – Choszczówka Dębska (skrzyżowanie z drogą gminną nr 220207W);
3) drogę ekspresową S1 na odcinku Milówka (połączenie z drogą krajową nr 1) – Zwardoń;
4) drogę ekspresową S2 na odcinku węzeł Puławska – węzeł Lubelska;
5) drogę ekspresową S3 na odcinkach:
  • węzeł Parłówko – węzeł Miękowo,
  • węzeł Skwierzyna Południe – węzeł Międzyrzecz Południe,
  • węzeł Nowa Sól Zachód – węzeł Bolków;
6) drogę ekspresową S5 na odcinkach:
  • węzeł Bydgoszcz Północ – węzeł Gniezno Południe,
  • węzeł Poznań Zachód – węzeł Rydzyna,
  • węzeł Korzeńsko – węzeł Wrocław Północ;
7) drogę ekspresową S6 na odcinkach:
  • węzeł Goleniów Północ – węzeł Nowogard Zachód,
  • węzeł Nowogard Wschód – węzeł Koszalin Wschód,
  • węzeł Bożepole Wielkie – węzeł Gdynia Wielki Kack;
8) drogę ekspresową S7 na odcinkach:
  • węzeł Żuławy Zachód – węzeł Elbląg Zachód,
  • węzeł Miłomłyn Południe – węzeł Olsztynek Zachód,
  • węzeł Rączki – węzeł Płońsk Północ,
  • węzeł Tarczyn Południe – węzeł Głuchów,
  • węzeł Radom Północ – węzeł Skarżysko-Kamienna Południe,
  • węzeł Kielce Południe – węzeł Jędrzejów Północ,
  • węzeł Jędrzejów Wschód – węzeł Wodzisław,
  • węzeł Kraków Nowa Huta – węzeł Kraków Przewóz,
  • Lubień (dawne połączenie z drogą krajową nr 7) – węzeł Zabornia;
9) drogę ekspresową S8 na odcinkach:
  • węzeł Radziejowice – węzeł Paszków,
  • węzeł Marki – węzeł Radzymin Południe,
  • węzeł Wyszków Północ – węzeł Brok,
  • węzeł Podborze – węzeł Zambrów Zachód,
  • węzeł Mężenin – węzeł Jeżewo.
10) drogę ekspresową S10 na odcinku węzeł Wałcz Zachód – węzeł Witankowo;
11) drogę ekspresową S11 na odcinkach:
  • Szczecinek (połączenie z drogą krajową nr 11) – Omulna (połączenie z drogą krajową nr 11),
  • węzeł Mieszków – węzeł Jarocin,
  • węzeł Ostrów Wielkopolski Północ – Strugi (połączenie z drogą krajową nr 11),
  • Krążkowy (połączenie z drogą krajową nr 11) – węzeł Baranów;
12) drogę ekspresową S12 na odcinku węzeł Puławy Zachód – węzeł Kurów Zachód;
13) drogę ekspresową S16 na odcinku węzeł Olsztyn Południe – węzeł Olsztyn Wschód;
14) drogę ekspresową S17 na odcinkach:
  • węzeł Lubelska – Michałówka (dawne skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1319W),
  • węzeł Garwolin Południe – węzeł Kurów Zachód;
15) drogę ekspresową S19 na odcinkach:
  • węzeł Lublin Węglin – Stobierna (dawne połączenie z drogą krajową nr 19),
  • węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe;
16) drogę ekspresową S51 na odcinku węzeł Olsztynek Zachód – węzeł Olsztyn Południe;
17) drogę ekspresową S61 na odcinkach:
  • węzeł Śniadowo – węzeł Łomża Południe,
  • węzeł Kolno – węzeł Ełk Południe,
  • węzeł Kalinowo – węzeł Raczki,
  • węzeł Suwałki Południe – węzeł Suwałki Północ

Rozszerzenie sieci dróg objętych opłatami ma zwiększyć wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego o około 1,2 miliarda złotych w pierwszym pełnym roku. Koszty wprowadzenia opłat elektronicznych dla nowych odcinków wyniosą około 13,4 miliona złotych, a roczne koszty utrzymania systemu wzrosną średnio o około 13 milionów złotych.

– Większa sieć dróg płatnych to też bardziej sprawiedliwy rozkład – w ujęciu regionalnym – obciążeń dla branży logistycznej, a tym samym wyrównanie konkurencyjności w tym aspekcie

czytamy w uzasadnieniu rozporządzenia.

Podkreślmy, że projekt rozporządzenia realizuje jedno z założeń Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, które ma na celu zwiększenie konkurencyjności sektora kolejowego.

Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada 2024 roku.

Źródło: Portal Samorządowy / Bankier.pl / Fot. GDDKIA