– Do 2028 r. w ciągu dk 9 ma być wybudowana obwodnica Skaryszewa k. Radomia – poinformowała w czwartek z-ca dyr. Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury (MI) Agnieszka Krupa.
W czwartek, 11 lipca 2024 roku odbyło się posiedzenie Podkomisji stałej ds. transportu drogowego, drogownictwa i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tematem debaty była budowa nowego śladu DK9 na odcinku od projektowanego węzła drogi ekspresowej S12 w miejscowości Skaryszew do ul. Wojska Polskiego w Radomiu.
– Budowa obwodnicy, w połączeniu z projektowaną S12 w okolicy Radomia oraz z wybudowaną już drogą S7, pozwoli nam na wdrożenie już docelowego kompleksowego układu sieci dróg krajowych w tym regionie
powiedziała przedstawicielka ministerstwa podczas spotkania sejmowej podkomisji do spraw transportu drogowego, drogownictwa i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica Skaryszewa została ujęta w krajowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 i – według MI – inwestycja znajduje się na etapie końcowych prac przygotowawczych.
– W 2022 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i w tym momencie przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na realizację. Planujemy, że budowa zakończy się w 2028 r.
powiedziała Krupa.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Skaryszewa jest wyprowadzenie poza miasto ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 9 z Radomia, w kierunku południowym; jest to ważny szlak komunikacyjny w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i dalej Rzeszowa.
Krupa podkreśliła, że zgodnie z zasadami kształtowania sieci dróg krajowych Ministerstwo Infrastruktury podejmuje w całej Polsce konsekwentne działania, aby wyprowadzić ruch ciężki zwłaszcza z dużych miejscowości, tak, by tranzyt kanalizował się w miarę możliwości na drogach ekspresowych i autostradach oraz na drogach głównych ruchu przyspieszonego.
– S7, S12 i dk 9 (w okolicy Radomia) – wszystkie te drogi docelowo będą miały przebieg poza granicami miasta Radom
zapowiedziała.
Obwodnica Skaryszewa, przy planowanej budowie S12 w tym rejonie, ma być połączona z projektowanym węzłem, co – w ocenie resortu infrastruktury – zapewni spójność sieci dróg krajowych w tym regionie Polski.
– Dalsze odcinki, które są postulowane i planowane od tego węzła, czy od każdego innego, który w tej okolicy wybudujemy, będą już siecią dróg lokalnych, którą będzie realizował lub modernizował właściwi samorząd
powiedziała dyrektorka departamentu.
Dodała, że aby wspomóc jednostki samorządu terytorialnego, Ministerstwo Infrastruktury, dysponuje mechanizmami finansowania takich inwestycji. W przypadku dróg samorządowych najbardziej popularnym jest Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg w zakresie dróg gminnych i powiatowych.
– Corocznie wojewodowie ogłaszają nabory i zachęcamy każdy samorząd do składania wniosków o dofinansowanie na budowę lub przebudowę sieci dróg lokalnych. Nabór na 2025 r. odbędzie się niebawem
zapowiedziała Krupa.

Podczas czwartkowego spotkania sejmowej podkomisji do spraw transportu drogowego, drogownictwa i bezpieczeństwa ruchu drogowego mowa była też o potrzebie budowę nowego wlotu dk 9 do Radomia od strony Rzeszowa.
W ocenie inicjatora czwartkowego spotkania podkomisji, posła KO Konrada Frysztaka, inwestycja ta jest konieczna. Głównym powodem jest – według niego – bardzo duże, będące już na granicy przepustowości, natężenie ruchu na obecnym wlocie do miasta od strony południowej. Parlamentarzysta zwrócił też uwagę na konieczność poprawy dojazdu do radomskiego lotniska. (PAP)
ilp/ malk/