Mieszkańcy Radomia apelują do władz miasta o poprawę skomunikowania przystanku kolejowego Radom Gołębiów. Stowarzyszenie Kocham Radom wysłało w tej sprawie pismo do MZDiK, zastępcy Prezydenta Miasta Radomia i Przewodniczącego Rady Miejskiej. Główny postulat dotyczy utworzenia przystanku autobusowego w kierunku „do miasta” przy wyjściu z tunelu łączącego osiedle Gołębiów z przystankiem kolejowym. Jak podkreślają wnioskodawcy, obecne rozwiązanie jest bardzo niekorzystne dla pieszych, którzy muszą pokonywać około 500 metrów do najbliższych przystanków autobusowych.
Autorzy pisma przypominają, że już w 2007 roku zabiegali o budowę nowych przystanków kolejowych w Radomiu, aby stały się one „lokalnymi centrami przesiadkowymi”. Niestety, ich zdaniem MZDiK nie zapewnił odpowiedniego skomunikowania dla pasażerów.
– Zależało nam, żeby pasażerowie mogli szybko i bezpośrednio zmienić środek transportu z pociągów na autobusy. Niestety, nie stało się tak ani w przypadku przystanku Radom Północny, gdzie MZDiK nie wyraził zgody na wyznaczenie punktów zatrzymań na wiadukcie w ul. Żółkiewskiego, ani w przypadku Radomia Starej Woli, gdzie nie wybudowano placu do zawracania i gdzie autobusy linii 18 nie podjeżdżają przed przystanek kolejowy
czytamy w piśmie wysłanym do włodarzy miasta.
Według Stowarzyszenia Kocham Radom, autorów pisma, podobne błędy pojawiają się przy trasie NS, która została „zaprojektowana w sposób skrajnie niekorzystny dla ruchu pieszego”.
– MZDiK nie zaplanował budowy przystanku autobusowego dla kierunku „do miasta”. Pasażerowie chcący się przesiąść do autobusów zostaną zmuszeni do nadłożenia blisko 0,5 km do nowej pętli końcowej, która ma powstać przy ul. Powstańców Śląskich, lub przebyć podobną odległość do zespołu przystanków przy ul. Struga. Takie podejście przeczy idei zarówno zrównoważonej mobilności, jak i stanowi utrudnienie, szczególnie dla starszych pasażerów
tłumaczą.
Proponowany przez wnioskodawców przystanek autobusowy miałby powstać przed tunelem, jadąc od strony ul. Gołębiowskiej. Zdaniem Stowarzyszenia Kocham Radom można to zrealizować poprzez odpowiednie dostosowanie ścian oporowych między jezdnią trasy NS a drogą dla pieszych i rowerów oraz zastosowanie zakrytego odwodnienia wzdłuż drogi.
Stowarzyszenie podkreśla, że wciąż istnieje szansa na poprawę skomunikowania przystanku Radom Gołębiów, ponieważ trasa NS nie została jeszcze oddana do użytku. Autorzy listu przypominają również o konieczności ponownego przeanalizowania rozwiązań komunikacyjnych przy przystankach Radom Północny i Radom Stara Wola.
– W naszej ocenie wciąż istnieje możliwość znaczącego poprawienia ich obsługi poprzez wyznaczenie odpowiednio przystanków autobusowych na wiadukcie w ul. Żółkiewskiego oraz budowę placu do zawracania dla autobusów przy wyjściu z peronów przystanku Radom Stara Wola
zaznaczają autorzy pisma.

Przypomnijmy, że śródmiejska obwodnica Radomia ma być gotowa w 2026 roku.
Źródło: Fot. Stowarzyszenie Kocham Radom