To bardzo ważna informacja dla Radomia i regionu. Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek zatwierdził wariant inwestorski dla linii kolejowej nr 84 na odcinku Radom – Iłża – Kunów. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu Port Polska i stanowi południowe przedłużenie linii nr 88 Węzeł CPK – Grójec – Warka, dla której wariant został wybrany wcześniej.
Nowa linia ma w przyszłości znacząco poprawić połączenia kolejowe centrum kraju z południowo-wschodnią Polską, w tym z Podkarpaciem, a także zwiększyć dostępność transportową Radomia i okolicznych miejscowości.
Przebieg i parametry nowej linii
Wybrany wariant inwestorski W3 ma długość około 53 km. Około 22,5 km trasy obejmie modernizację istniejących linii kolejowych nr 8, 22 i 25. Linia przebiegać będzie przez sześć gmin: Radom, Kowala, Skaryszew, Iłża, Brody i Kunów, na terenie województw mazowieckiego i świętokrzyskiego.
Trasa rozpocznie się na stacji Radom Główny i poprowadzona zostanie na południe w śladzie linii nr 8. Następnie skieruje się na południowy wschód w stronę Skaryszewa, omijając miasto od zachodu, dalej minie Iłżę od wschodu, by w rejonie Kunowa połączyć się z linią kolejową nr 25. Na jednym z odcinków linia pobiegnie wzdłuż drogi krajowej nr 9.
– Od 2022 roku trwały prace nad rozszerzonym studium wykonalności. Spośród czterech wariantów wybrany został wariant W3, który uzyskał najwyższe oceny we wszystkich analizowanych kryteriach – podkreśla Maciej Lasek. Jak zaznacza, ostateczny zakres realizacji będzie uzależniony od dalszych analiz prowadzonych w ramach Zintegrowanej Sieci Kolejowej.
Szybciej i wygodniej – także dla regionu
Zgodnie z założeniami linia 84 będzie wykorzystywana w ruchu mieszanym. Pociągi pasażerskie mają osiągać prędkość do 250 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zasilanie trakcyjne pozostanie w standardzie 3 kV, a sterowanie ruchem będzie oparte na systemie ETCS.
W ramach inwestycji powstaną nowe przystanki: Radom Południe, Gębarzów, Skaryszew, Walentynów oraz Iłża. W Skaryszewie zaplanowano także terminal intermodalny, natomiast w rejonie stacji Bór Kunowski powstanie baza utrzymania taboru, powiązana z istniejącą bocznicą kolejową w Zębcu.
– Chcemy zapewnić mieszkańcom południowego Mazowsza i województwa świętokrzyskiego szybsze połączenia kolejowe, zarówno w ruchu dalekobieżnym, jak i regionalnym. Linia pozwoli również przenieść część ruchu towarowego z dróg na tory – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. kolei.
Krótsze czasy przejazdu i korzyści gospodarcze
Z analiz wynika, że po wybudowaniu linii 84 czas przejazdu z Radomia do Ostrowca Świętokrzyskiego w ruchu dalekobieżnym skróci się do 24–28 minut (obecnie to około 65 minut). W ruchu regionalnym podróż zajmie około 40 minut, przy czym dziś takich połączeń kolejowych nie ma.
Nowa linia poprawi także ofertę przewozową dla Starachowic, Ostrowca Świętokrzyskiego, Skaryszewa i Iłży oraz skróci czas przejazdu pociągów towarowych z rejonów przemysłowych Podkarpacia w kierunku Warszawy i Łodzi, odciążając linię kolejową nr 8.
Istotnym elementem inwestycji będzie terminal intermodalny w Skaryszewie o powierzchni około 35 hektarów. Ma on umożliwić obsługę nawet 10 par pociągów intermodalnych na dobę, co odpowiada przewozom realizowanym dziś przez 400–500 samochodów ciężarowych dziennie.
Kolejne kroki
Rozszerzone studium wykonalności przygotowała na zlecenie CPK spółka Databout. W pierwszej połowie 2026 roku planowane jest złożenie wniosku o decyzję środowiskową dla linii Radom – Iłża – Kunów.
Jeśli harmonogram zostanie utrzymany, Radom i region zyskają jedno z najważniejszych nowych połączeń kolejowych ostatnich dekad, istotne zarówno dla mieszkańców, jak i rozwoju gospodarczego południowego Mazowsza
Jak informowaliśmy wcześniej, Radom jednak znalazł się w planach budowy nowoczesnej linii kolejowej w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Jak podkreśla Jakub Kluziński z Klubu Miłośników Kolei „Kolej na Radom” i ekspert Instytutu Sobieskiego ds. transportu, potwierdzenie realizacji prac nad linią Radom–Kunów (Ostrowiec Św.) to dobra wiadomość dla całej centralnej i południowo-wschodniej Polski.
– Linia zapewni najkrótsze i najszybsze połączenie Rzeszowa i Podkarpacia z centrum kraju. Plany jej budowy sięgają jeszcze czasów przed II wojną światową, a kilkanaście lat temu trasa stała się częścią tzw. „szprych kolejowych”, łączących różne regiony Polski z CPK – tłumaczy Kluziński.
Ekspert dodaje, że wcześniej wykonano już sporo prac: wytyczono możliwe przebiegi, przeprowadzono konsultacje społeczne i rozpoczęto badania środowiskowe.
– Dla regionu radomskiego budowa tej linii daje szansę na włączenie Iłży w sieć nowoczesnej kolei, z której dojazd do Radomia zajmowałby około 15 minut, a do Warszawy nieco ponad godzinę. Pozwoli to też na szybsze skomunikowanie z historycznym Centralnym Okręgiem Przemysłowym, Ostrowcem Świętokrzyskim, Sandomierzem, Stalową Wolą, Tarnobrzegiem i Mielcem – podkreśla Kluziński.

Źródło: Portpolska.pl
