Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych – poinformowała w piątek Kancelaria Prezydenta. Zgodnie z nowymi przepisami, miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców będą zobowiązane do wprowadzania stref czystego transportu oraz zakupu zeroemisyjnych autobusów. Dotyczy to także Radomia, który w najbliższych latach będzie musiał dostosować się do nowych wymogów.
Nowelizacja ustawy przewiduje, że miasta liczące ponad 100 tysięcy mieszkańców będą musiały utworzyć strefy czystego transportu, jeśli zostanie przekroczony dopuszczalny poziom dwutlenku azotu (NO₂) w powietrzu. Celem tych stref jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji, poprawa jakości powietrza oraz promocja pojazdów ekologicznych.
Radom, jako miasto spełniające kryteria demograficzne, również będzie musiał wprowadzić takie rozwiązanie, jeśli pomiary jakości powietrza wykażą przekroczenia norm.
Nowe przepisy umożliwiają radom gmin określenie godzin wjazdu pojazdów niespełniających norm emisyjnych do strefy czystego transportu. Mogą one także dopuścić użytkowanie takich pojazdów przez okres nie dłuższy niż 3 lata od momentu utworzenia strefy, pod warunkiem wniesienia stosownej opłaty.
Zgodnie z nowelą, od 2026 roku miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców będą zobowiązane do zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych, takich jak pojazdy elektryczne czy wodorowe. To kolejny krok w kierunku modernizacji komunikacji publicznej oraz ograniczenia emisji spalin w miastach.
Radom już podejmuje działania w tym kierunku – na jego ulice wyjedzie 20 nowych autobusów elektrycznych, co wpisuje się w cele zawarte w nowelizacji.
Ustawa daje samorządom swobodę w określeniu wielkości stref czystego transportu oraz szczegółowych zasad ich funkcjonowania. W sytuacji, gdy ocena jakości powietrza dotyczy kilku miast w ramach jednej strefy, obowiązek ustanowienia strefy czystego transportu obejmie jedynie to miasto, w którym stwierdzono przekroczenie norm zanieczyszczeń.
Nowelizacja wprowadza także zwolnienia dla samorządów liczących poniżej 50 tysięcy mieszkańców, które obecnie muszą realizować zadania z wykorzystaniem pojazdów niskoemisyjnych. Ustawa znosi te wymagania, odciążając mniejsze gminy i powiaty.
Ponadto, przepisy dają dyrektorom parków narodowych możliwość korzystania z pojazdów zeroemisyjnych do celów edukacyjnych i turystycznych, co ma znaczenie np. dla tras takich jak droga do Morskiego Oka.
Wyłączono również siły zbrojne z obowiązku zapewnienia udziału pojazdów elektrycznych w swojej flocie, aby ułatwić realizację ich specyficznych zadań.