Kronika kryminalna Radom i okolice

Za duża masa i naciski osi ciężarówki z destruktem asfaltowym

47 ton zamiast dopuszczalnych 40 ważył zestaw przewożący sfrezowany asfalt z nawierzchni drogi. Za duża masa ładunku spowodowała także przekroczenia dozwolonych nacisków osi zespołu pojazdów na drogę. Naruszenia stwierdzili funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.

W piątek, 19 lipca w godzinach porannych, na ekspresowej „siódemce” w pobliżu Szydłowca, patrol ITD zatrzymał do kontroli ciągnik siodłowy z naczepą – wywrotką. Zestawem należącym do polskiego przedsiębiorcy był przewożony destrukt asfaltowy z Kielc do Radomia. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu.

Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Zestaw wraz z ładunkiem ważył 47 ton, podczas gdy dopuszczalna masa wynosiła 40 ton. Za duża masa przewożonego ładunku spowodowała też przekroczenie o 2,9 t dozwolonego nacisku pojedynczej osi napędowej ciągnika siodłowego na drogę. Nacisk ten wynosił 14,4 t przy obwiązującej normie 11,5 t. Z kolei suma nacisków trzech osi naczepy wynosiła 24,2 t zamiast przepisowych 24 t.

Inspektorzy ITD zakazali kierowcy nienormatywnej ciężarówki dalszej jazdy z punktu kontroli do momentu usunięcia stwierdzonych naruszeń. Oznaczało to konieczność przeładowania nadmiaru destruktu asfaltowego na inny pojazd. Wobec przewoźnika drogowego i załadowcy zostaną wszczęte postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym. Za stwierdzone przekroczenia norm wagowych grożą im wysokie kary pieniężne.

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma też wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania oraz zaburzoną stateczność. Oprócz tego przewożenie za dużej ilości ładunku to przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.

Źródło: WITD