Inwestycje Radom i okolice Społeczeństwo

Nowe rondo turbinowe na Żeromskiego i Zbrowskiego w pełni otwarte. Jest ciekawa propozycja nazwy!

Od 19 grudnia w pełnym zakresie udostępnione zostało do ruchu nowe rondo turbinowe u zbiegu ulic Żeromskiego i Zbrowskiego w Radomiu. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami kierowcy mogą już korzystać ze wszystkich czterech wlotów skrzyżowania, a wraz z uruchomieniem ronda wprowadzono także zmiany w kursowaniu autobusów komunikacji miejskiej.

Nowa organizacja ruchu zastąpiła dotychczasowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Jak informuje Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji, pierwszego dnia funkcjonowania ronda w pełnym zakresie ruch odbywał się bardzo płynnie, co stanowi wyraźną poprawę w porównaniu do wcześniejszych warunków. Na każdym wlocie wyznaczono po dwa pasy ruchu, co znacząco usprawnia przejazd przez skrzyżowanie.

W ramach inwestycji wykonano również szereg prac towarzyszących. Powstały nowe chodniki, ciągi pieszo-rowerowe oraz drogi dla rowerów. Poszerzona została jezdnia biegnąca wzdłuż wiaduktu, zainstalowano nowe oświetlenie uliczne, a także przebudowano odcinki kanalizacji deszczowej, wodociągu, gazociągu oraz instalacji teletechnicznych.

Zobacz też:

Przebudowa skrzyżowania była konieczna między innymi ze względu na oddany w tym roku do użytku wiadukt nad torami kolejowymi w rejonie ulic Żeromskiego i Zbrowskiego. Zmiany objęły również dostosowanie ciągów pieszych i rowerowych do planowanych inwestycji w tej części miasta oraz wcześniejsze modyfikacje geometrii jezdni.

MZDiK przypomina, że przed wjazdem na rondo turbinowe kierowcy powinni odpowiednio wcześniej zająć właściwy pas ruchu, zgodnie z oznakowaniem pionowym i poziomym. Na samym rondzie nie ma już potrzeby zmiany pasów, niezależnie od tego, czy planowany jest przejazd na wprost, czy skręt w lewo.

Wraz z otwarciem ronda zmieniły się trasy autobusów linii 1 i N2, które kursują obecnie docelowymi, stałymi trasami przez całą ulicę Szklaną oraz jezdnię biegnącą obok wiaduktu. Dodatkowo na trasach linii 10 i 17 uruchomiony został nowy przystanek Zbrowskiego / Kolberga 01, zlokalizowany w pobliżu sklepu Żabka. Nowy przystanek znacząco poprawił dostępność komunikacji miejskiej dla mieszkańców wschodniej części Śródmieścia i już pierwszego dnia cieszył się dużym zainteresowaniem pasażerów.

Wykonawcą inwestycji była firma Strabag z Pruszkowa, a koszt budowy nowego ronda turbinowego wyniósł blisko pięć milionów złotych.

W przestrzeni medialnej pojawiły się również pytania dotyczące nazwy nowego ronda. MZDiK wyjaśnia, że nazewnictwo ulic i placów nie leży w gestii inwestora, a decyzje w tej sprawie podejmuje Rada Miejska w Radomiu.

Co ciekawe, wśród mieszkańców zaczęła funkcjonować nieoficjalna nazwa „rondo Pod Papugami”, nawiązująca do charakterystycznego muralu przedstawiającego las deszczowy, który znajduje się na pobliskim wieżowcu.

Autorem muralu jest Roberto Vergara Lino, artysta z Salwadoru, który wykonał go w 2019 roku.

Źródło: MZDIK