Zachęcamy do przeczytania wywiadu z panem Dariuszem Grajdą (Członek Zarządu Kolei Mazowieckich), w którym przypominamy o atrakcyjnej opcji dojazdu nad morze pociągiem „Słonecznym” oraz nowej możliwości zakupu biletów online.
Rozpoczynają się wakacje, a wraz z nimi rusza pociąg „Słoneczny” i „Słoneczny – BIS”. Skąd taka ogromna popularność pociągów Kolei Mazowieckich nad morze?
„Słoneczny” to nasze flagowe połączenie wakacyjne, którym przez 17 edycji w podróż nad polskie morze wybrało się ponad milion osób. Jego rozpoznawalność to w dużej mierze zasługa podróżnych, którzy zachęcili swoich znajomych i przyjaciół do wakacyjnych wyjazdów właśnie tym pociągiem. I to pomimo tego, że na początku pociąg ten był zestawiony z elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57, czyli jednych z najstarszych pojazdów będących w naszym parku taborowym. Aktualnie do obsługi połączeń nad morze wykorzystujemy nasze wagony piętrowe, które zapewniają komfortowe warunki podróży. Są one także przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami oraz tych podróżujących z małymi dziećmi. Jednak „Słoneczny” ma także inne zalety, m.in. atrakcyjną cenę biletu i czas przejazdu a ponadto nieodpłatny przewóz rowerów czy zwierząt. Dzięki temu to połączenie zyskało sympatię pasażerów. W zeszłym roku ze „Słonecznego” oraz z debiutującego połączenia „Słoneczny – BIS” skorzystało ponad 101 tysięcy pasażerów. Pokazało to ich wielką lojalność mimo dwóch lat przerwy spowodowanej pandemią COVID – 19.
Pociąg „Słoneczny” jest bardzo lubianym połączeniem i z pewnością wielu mieszkańców Mazowsza chętniej skorzystałoby z niego, gdyby przemierzał on więcej miast w naszym regionie. Przykładem jest tu. m.in. Radom, czyli drugie największe miasto w województwie mazowieckim. Ponadto, na trasie Warszawa – Radom pociągi mogą jechać szybciej – z prędkością 160km/h. Czy w związku z tym byłaby szansa na przedłużenie trasy nadmorskich połączeń KM z Radomia?
Bardzo chcielibyśmy umożliwić skorzystanie z naszych połączeń wakacyjnych jak największej liczbie podróżnych, jednak na ten moment nie jest możliwe, aby pociągi „Słoneczny” i „Słoneczny – BIS” rozpoczynały i kończyły bieg na stacji Radom. Byłoby to trudne pod względem logistycznym, ponieważ stacją serwisującą oba pociągi jest Sekcja Napraw i Eksploatacji Taboru, zlokalizowana na warszawskim Grochowie. Ponadto, w przypadku jazdy z Radomia należałoby przeznaczyć więcej wagonów do obsługi takiego pociągu, z uwagi na konieczność uruchomienia dodatkowych połączeń relacji Warszawa – Radom. Wiązałoby się to z dodatkowymi kosztami kursowania, związanymi chociażby z zatrudnieniem dodatkowej kadry obsługującej taki pociąg, a także koniecznością zabrania wagonów piętrowych z innych linii. Oprócz tego, proszę pamiętać, że jest to połączenie komercyjne, które nie jest objęte umową w zakresie wykonywania usługi publicznej, czyli uruchamiania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze województwa mazowieckiego, zawartej z Samorządem Województwa Mazowieckiego. Z tego tytułu nie jest także objęte rekompensatą. W praktyce oznacza to, że koszty uruchomienia takiego pociągu muszą pokryć wyłącznie przychody z biletów. Ponadto, są również inne duże miasta na Mazowszu, gdzie nie ma, bądź tak jak w przypadku Radomia, zdarzają się pojedyncze połączenia bezpośrednie na Pomorze. Są to np. Płock czy Siedlce. Należy również liczyć się z tym, że dla wielu osób nie byłoby to połączenie bezpośrednie nad morze, lecz kolejny pociąg do Warszawy. Jednak w przeciwieństwie do pozostałych, nie mogłyby jechać nim osoby, korzystające na co dzień np. z biletów miesięcznych czy kwartalnych, co mogłoby być powodem nieporozumień. Mam jednak nadzieję, że wraz z zapowiadanym na przyszły rok końcem remontu stacji Warszawa Zachodnia, podróżni z Radomia będą mieli zapewnioną dogodną przesiadkę na pociąg „Słoneczny”.
Czy wspomniane przez Pana prace modernizacyjne na stacji Warszawa Zachodnia wpłyną na kursowanie pociągów „Słoneczny” i „Słoneczny – BIS”?
W tym roku niestety tak. Zmianom ulegną godziny odjazdu ze stacji, na których zatrzymują się pociągi. Zachęcam do sprawdzenia rozkładu jazdy przed rozpoczęciem podroży, gdzie znajdują się szczegółowe informacje na ten temat.
Jednym z kanałów sprzedaży biletów na pociągi Kolei Mazowieckich jest aplikacja mobilna, uruchomiona przez Spółkę niemal rok temu. Dlaczego warto ją zainstalować?
To jedyne tego typu narzędzie, umożliwiające zakup biletów okresowych KM. Nasza aplikacja ma też funkcję automatycznego odnowienia biletu czy możliwość odroczonej płatności. Zawsze proponuje każdemu użytkownikowi także najkorzystniejszą ofertę cenową, co stanowi duże ułatwienie, szczególnie dla tych, którzy regularnie korzystają z wybranej oferty przewozowej. Korzystając z aplikacji, można kupić bilet nie tylko sobie, ale także innym osobom. Daje ona nieograniczony dostęp do kasy biletowej i punktu informacji, a to wszystko komfortowo i bez kolejki. Za jej pośrednictwem można też otrzymać fakturę za zakupiony bilet, sprawdzić rozkład jazdy oraz skorzystać z formularza kontaktowego.
W aplikacji mobilnej można kupić różne rodzaje biletów KM. Czy również na pociągi komercyjne, takie jak „Słoneczny” i „Słoneczny – BIS”?
Jak najbardziej. Bilety na te pociągi, podobnie jak na wszystkie pociągi Kolei Mazowieckich można kupić także: w kasach biletowych KM, biletomatach, aplikacjach mobilnych mPay czy SkyCash oraz przez internet (IKM). Oczywiście zachęcam szczególnie do zakupu ich w naszej aplikacji, jak również serdecznie zapraszam do skorzystania z naszych nadmorskich połączeń wakacyjnych. Ceny biletów są takie same jak w zeszłym roku, co w obecnej sytuacji gospodarczo – ekonomicznej stanowi ogromną zaletę. Za bilet normalny w jedną stronę z Warszawy do Ustki zapłacimy 75 zł, a do Trójmiasta 60 zł. Oczywiście studenci i uczniowie mogą jechać taniej, korzystając z przysługujących im zniżek. Uczniowie dojadą do Trójmiasta za 37 zł 80 gr, a do Ustki za 47 zł 25 zł. Bilet ze zniżką studencką do Trójmiasta kosztuje natomiast tylko 29 zł 40 gr, a do Ustki 36 zł 75 gr. Ponadto, oferta na trasę Słupsk – Ustka zostanie przedłużona o odcinek Słupsk – Gdynia. Minimalna cena biletu wg niej dla relacji Ustka – Słupsk według taryfy normalnej to 7 zł, a maksymalna dla całej relacji Gdynia – Ustka – 27 zł.
Gdzie i jak można ją pobrać?
Aplikacja mobilna jest dostępna w App Store, Google Play oraz App Gallery pod nazwą przewoźnika „Koleje Mazowieckie – KM”. Aby z niej skorzystać, należy ją pobrać i zainstalować na urządzeniu mobilnym, do czego serdecznie zachęcam. Aplikacja jest intuicyjna, a bilet można kupić dosłownie w kilka minut. To szczególnie przydaje się, gdy się spieszymy albo kiedy wybieramy się w podróż w ostatniej chwili
W jaki sposób można dokonać opłaty za bilet kupiony w aplikacji?
Nasza aplikacja oferuje różne formy płatności. Za bilet można zapłacić za pomocą karty płatniczej, BLIKA czy przez opcję szybkiego przelewu. Dużą zaletą jest także możliwość skorzystania z płatności odroczonej do 30 dni (Twisto). Można ją uregulować w całości lub rozłożyć na raty.
Wydaje się to jednak być dużym ryzykiem, np. w przypadku braku zasięgu bądź zgubienia telefonu. Czy w takiej sytuacji można wciąż mieć dostęp do zakupionego biletu lub go odzyskać?
Aplikacja daje dostęp do biletów offline. Ponadto, w przypadku zgubienia telefonu, bilet okresowy można łatwo odzyskać, korzystając z aplikacji na innym urządzeniu.
A co z osobami, które mają konto na Państwa stronie internetowej do zakupu biletów? Czy konieczne jest założenie nowego konta?
Aplikacja mobilna KM jest kompatybilna z naszą stroną do zakupu biletów (IKM). Wykorzystujemy mechanizm wspólnego logowania do aplikacji mobilnej i strony internetowej. Z tego względu podróżni korzystający z zakupu biletów przez stronę i posiadający na niej konto otrzymują dostęp do aplikacji, używając tych samych danych bez konieczności rejestracji nowego konta w aplikacji. Tak samo wygląda to, gdy użytkownik rozpoczął przygodę z zakupem biletów elektronicznych poprzez pobranie i zarejestrowanie konta w aplikacji mobilnej. Posiada on już dostęp do tworzonego automatycznie konta na stronie systemu IKM.
Dziękuję za rozmowę.