Inwestycje Radom i okolice Społeczeństwo

Koleje Mazowieckie odebrały pierwsze pudła do nowego pojazdu 61WE

W pierwszej połowie września odbyły się odbiory pierwszych dwóch polakierowanych pudeł pojazdu 61WE model REGIO 160. Pierwszy gotowy pojazd zostanie dostarczony do Kolei Mazowieckich już w sierpniu 2026 r.

Pod koniec 2023 r. została podpisana umowa z firmą PESA Bydgoszcz, o wartości ponad 458,5 mln zł, na zakup 16 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz ze świadczeniem usług serwisowych do 31 grudnia 2031 r., dostawą pakietu naprawczo-pozderzeniowego, szkoleniem oraz opcją świadczenia usług serwisowych od 1 stycznia 2032 r. i wykonania dwóch napraw w poziomie utrzymania P4. Jednostki zostaną zakupione ze środków własnych Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Koleje Mazowieckie od ponad dwóch dekad zapewniają szybki transport mieszkańcom całego województwa. Zakup kolejnych pociągów znacznie poprawi komfort podróży pasażerów. Nowe pojazdy wyjadą na mazowieckie tory już w sierpniu przyszłego roku

mówi marszałek Adam Struzik.

Obecnie zakończyły się odbiory pierwszych polakierowanych pudeł, które stanowią zasadniczy element pojazdu szynowego. Do końca roku planowane jest odebranie kolejnych pudeł, dla drugiego i trzeciego pojazdu.

Odbiory pudeł do produkcji pierwszego pojazdu 61WE to kolejny milowy krok w realizacji umowy na dostawę dwuczłonowych EZT od PESY. Jak dotąd realizacja kontraktu przebiega zgodnie z przyjętym harmonogramem. Wszystkie 16. pojazdów powinno być dostarczonych do końca 2026 r.

podkreśla Czesław Sulima, Członek Zarządu Kolei Mazowieckich.

Nowoczesne EZT będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h. Będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo zapewnią pasażerom wyższy komfort podróży, poprzez wyposażenie ich w system klimatyzacji, Wi-Fi, monitoring, gniazdka i porty USB, a także system informacji pasażerskiej.

Zobacz też:

Pojazdy 61WE zostaną przeznaczone do obsługi subregionu radomskiego. Będą kursować na liniach: Radom–Drzewica, Radom–Dęblin, Radom–Skarżysko-Kamienna oraz Radom–Warka–Warszawa. Prace utrzymaniowe (w poziomach P1 oraz P2) nowo zakupionych pojazdów będą prowadzone głównie w nowo powstającym zapleczu technicznym Kolei Mazowieckich w Radomiu.