Inwestycje Radom i okolice Społeczeństwo

Podróże między Tomaszowem Mazowieckim a Radomiem zyskują nowy standard

Podróżni korzystający z linii kolejowej nr 22 między Tomaszowem Mazowieckim a Radomiem mogą już wygodniej wsiadać na odnowione perony. Modernizacja obejmuje odcinek między Radzicami a Wolanowem i jest realizowana w ramach inwestycji za około 140 mln zł, finansowanej z budżetu państwa. Dzięki rewitalizacji poprawił się komfort obsługi pasażerów, a po zakończeniu wszystkich prac pociągi na tej trasie będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h, co zwiększy przepustowość linii oraz poziom bezpieczeństwa.

Mieszkańcy powiatów opoczyńskiego, przysuskiego i radomskiego oraz podróżni odwiedzający te regiony korzystają już z nowoczesnych peronów na trzech przystankach: Bieliny Opoczyńskie, Zygmuntów, Smogorzów Przysuski oraz na stacji Przysucha. Na kolejnych lokalizacjach – przystankach Skrzynno, Wieniawa, Podbór oraz stacjach Drzewica i Wolanów – prowadzone są prace wykończeniowe. Wszystkie perony mają wyższą, bezpieczną konstrukcję z wypukłą fakturą antypoślizgowej nawierzchni oraz ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidzących i niedowidzących. Zamontowano również energooszczędne oświetlenie LED oraz nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Do grudnia podobne elementy infrastruktury pojawią się we wszystkich pozostałych lokalizacjach.

Modernizacja peronów to część szerszej rewitalizacji całej linii Tomaszów Mazowiecki – Radom Główny, która łączy województwa łódzkie i mazowieckie. Oprócz peronów remontowane są tory, sieć trakcyjna oraz przejazdy kolejowo-drogowe. Do końca roku zakończy się rewitalizacja jednego z dwóch torów o długości 47 km między Radzicami a Wolanowem. Przed remontem pociągi mogły poruszać się z prędkością od 40 do 100 km/h, po zakończeniu prac prędkość wzrośnie do 120 km/h, która już obowiązuje na sąsiednim torze.

Bezpieczeństwo na trasie zwiększy modernizacja 16 przejazdów kolejowo-drogowych, które zyskały nową nawierzchnię i system odwodnienia. Dodatkowo przejazd w Karczówce zostanie wyposażony w sygnalizację świetlną. Po zakończeniu wszystkich prac pasażerskie pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h, a towarowe do 100 km/h, bez miejscowych ograniczeń.

Przypomnijmy, że inwestycja kontynuuje działania podnoszące jakość linii kolejowej między Tomaszowem Mazowieckim a Radomiem, rozpoczęte w poprzednich latach. W lipcu i sierpniu tego roku naprawiono tor na czterech odcinkach między Tomaszowem Mazowieckim a Radzicami, podnosząc prędkość na jednotorowym odcinku o długości ponad 25 km do 120 km/h. W 2023 r. zakończono wymianę sieci trakcyjnej nad torem nr 1 między Radzicami a Wolanowem, a wcześniej zmodernizowano tor na odcinkach Radzice – Radom oraz Tomaszów Mazowiecki – Radzice.

Źródło: PLK S.A.