Ekologia Polska i świat Społeczeństwo

Rada UE wprowadzi paszporty ekologiczne dla pojazdów 

Rada UE wprowadzi paszporty ekologiczne dla pojazdów. Zatwierdzono rozporządzenie Euro 7.

W piątek, 12 kwietnia 2024 roku Rada Unii Europejskiej po 1,5 rocznych negocjacjach zatwierdziła rozporządzenie Euro 7 ustanawiając tym samym przepisy o limitach emisji z pojazdów drogowych i o trwałości akumulatorów.

– Zgodnie z przyjętymi przed rokiem przepisami od 2035 r. wejdzie w życie zakaz pierwszych rejestracji na terenie UE nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych z silnikami spalinowymi. W konsekwencji nowa norma Euro 7 ma być ostatnią regulacją dotyczącą standardów emisji spalin z takich pojazdów. Natomiast po 2035 r. wciąż będzie można sprzedawać w UE nowe ciężarówki i autobusy z silnikami spalinowymi. Z tego też powodu ustalono odmienne terminy wprowadzenia normy Euro 7 dla różnych typów pojazdów

przekazała Gazeta Wyborcza.

Co dokładniej wprowadza nowe zarządzenie? Między innymi… paszport ekologiczny dla pojazdów. Nowy dokument zawierać ma informacje takie jak poziom emisji dwutlenku węgla, zużycie energii elektrycznej lub paliwa, zasięg i trwałość akumulatora. Paszport będzie wydawany podczas rejestracji samochodu.

Ponadto, za sprawą wprowadzenia rozporządzenia Euro 7 ustanowione zostaną nowe limity emisji gazów cieplarnianych dla pojazdów oraz surowe wymogi dla producentów aut elektrycznych. Norma Euro 7 obejmuje także producentów samochodów elektrycznych, ustalając nowe limity trwałości akumulatorów.

To nie koniec, nowe przepisy doprowadzą do rozszerzenia norm emisji spalin dla aut osobowych, ciężarowych i autobusów o nowe limity emisji cząstek stałych PM10.

Rada UE wprowadzając Euro 7 w życie doprowadzi do wzrostu wydatków kierowców

Spełnienie wymogów standardów Euro 7 będzie wymagało wyposażenia samochodów osobowych w ulepszone systemy oczyszczania spalin, co przekłada się na wyższe koszty produkcji aut.

Komisja Europejska, ogłaszając projekt przepisów dotyczących normy Euro 7, szacowała, że te nowe regulacje zwiększą koszty produkcji samochodu osobowego z silnikiem benzynowym o niespełna 200 euro, a samochodu z silnikiem Diesla o około 450 euro.

Innego zdania były jednak koncerny motoryzacyjne, które od początku kwestionowały te szacunki. Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało dane firmy doradczej Frontier Economics, sugerując, że proponowane przez KE przepisy mogą podnieść koszty produkcji samochodów osobowych z silnikami benzynowymi o niemal 2 tys. euro, a z silnikami Diesla o 2,6 tys. euro.

Ostatecznie przyjęte przepisy są łagodniejsze niż początkowe propozycje KE, jednak ACEA nie przedstawiło jeszcze nowych szacunków dotyczących finansowych skutków zatwierdzonych regulacji. Niemniej jednak, nie ma wątpliwości, że przyczynią się one do podniesienia cen nowych samochodów.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych norma Euro 7 będzie obowiązywać dla nowych homologacji (dopuszczeń do sprzedaży) 2,5 roku po wprowadzeniu przepisów, czyli prawdopodobnie od początku 2027 roku. Rok później wszystkie nowe auta rejestrowane po raz pierwszy w UE będą musiały spełniać te wymagania.

W przypadku samochodów ciężarowych i autobusów norma Euro 7 będzie dotyczyć homologacji nowych typów pojazdów cztery lata po wejściu w życie przepisów, czyli prawdopodobnie od połowy 2028 roku. Rok później będą obowiązywać dla pierwszych rejestracji takich samochodów.

Źródło: Gazeta Wyborcza / Anna Bryłka X (dawniej Twitter)