Inwestycje Radom i okolice Społeczeństwo

Szybciej z Radomia do Warszawy i CPK. Rząd zatwierdził kluczową inwestycję kolejową

Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zatwierdził wariant inwestorski dla nowej linii kolejowej nr 88, która połączy Węzeł CPK z Grójcem i Warką. To kluczowy odcinek, który ma w przyszłości usprawnić podróże z centrum Polski w kierunku Podkarpacia, znacząco skracając czas przejazdu m.in. w korytarzu Rzeszów – Radom – Warszawa.

Wybrany wariant, oznaczony jako W1, liczy 72,3 km, z czego 42,2 km to modernizacja istniejących tras kolejowych nr 12 i 8. Dzięki współpracy CPK z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi inwestycja w dużej mierze opiera się na już istniejącej infrastrukturze. W praktyce oznacza to szybsze połączenie Radomia z Warszawą i CPK, lepszą dostępność kolei dla mieszkańców Grójca i Warki, a także obsługę planowanego terminala intermodalnego w Wymysłowie pod Mszczonowem.

– Wybór wariantu inwestorskiego wieńczy wieloletnie analizy. Pokazujemy, że nie skupiamy się tylko na tzw. linii „Y”, ale konsekwentnie przygotowujemy do realizacji wszystkie odcinki. Radom i kierunek Podkarpacia to jeden z priorytetowych korytarzy przyszłej sieci kolejowej

podkreśla Maciej Lasek.

Nowa linia została oceniona jako najkorzystniejsza zarówno ekonomicznie, jak i środowiskowo. W konsultacjach społecznych, w których zebrano blisko 1500 opinii, wariant W1 poparło 7 z 12 gmin, przez które przebiega trasa. Dodatkowo w analizie kosztów i korzyści otrzymał najwyższą ocenę, co oznacza największą wartość ekonomiczną przy najniższych kosztach realizacji.

Linia nr 88 zostanie przystosowana do prędkości eksploatacyjnej do 200 km/h na nowych odcinkach oraz od 120 do 160 km/h na fragmentach modernizowanych. Zostanie wyposażona w europejski system sterowania ruchem ETCS, a w miejscowościach takich jak Tarczyn Wschodni czy Nowy Prażmów powstaną nowe przystanki. Ciekawostką jest także perspektywa modernizacji Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej, która mogłaby zostać włączona do nowej sieci, osiągając prędkość do 100 km/h.

Kluczowym elementem inwestycji będzie terminal intermodalny w Wymysłowie. Ma on obsługiwać do 20 par pociągów intermodalnych dziennie, co pozwoli odciążyć drogi nawet o 1800 ciężarówek na dobę. Terminal zostanie skomunikowany z trasą S8 oraz z rozbudowywaną stacją w Mszczonowie, stając się jednym z najważniejszych punktów przeładunkowych w kraju.

– To projekt, który poprawi komunikację Mazowsza, ale też w skali ogólnopolskiej ułatwi podróże i przewozy towarowe na osi północ–południe. Dzięki niemu kolej stanie się realną alternatywą dla transportu drogowego

zaznacza Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK odpowiedzialny za inwestycje kolejowe.

Źródło: cpk.pl