Inwestycje Na czasie Radom i okolice Społeczeństwo Wyróżnione

CPK powstanie w zmodernizowanej wersji. Radom nie dostanie szybkiej kolei

Donald Tusk podczas środowej konferencji prasowej przekazał, że CPK powstanie w zmodernizowane wersji. Klub Miłośników Kolei - Kolej na Radom przedstawił zmiany jakie dotkną Radom i region radomski.

Donald Tusk podczas środowej konferencji prasowej przekazał, że CPK powstanie w zmodernizowanej wersji. Klub Miłośników Kolei – Kolej na Radom przedstawił zmiany jakie dotkną Radom i region radomski.

W środę, 26 czerwca 2024 roku odbyła się rządowa konferencja prasowa, podczas której premier polskiego rządu, Donald Tusk poinformował, że Centralny Port Komunikacyjny powstanie w zmodernizowanej wersji.

Chodzi między innymi o to, że w projekcie obecnej władzy koleje nie będą się łączyć w Baranowie. Donald Tusk poinformował również, że taka koncepcja oznacza ograniczenie liczby wywłaszczeń.

– Koleje, które proponujemy, to połączenia polskich miast między sobą, to relatywnie gęsta sieć łącząca realne skupiska ludzi i obsługująca realne potoki pasażerów. Polska stanie się jednym wielkim megalopolis i to wkrótce. Zobaczymy to jeszcze tu, jak wszyscy siedzimy, za kilka lat, co oznacza, że w ten projekt nowoczesnej komunikacji włączone będą wszystkie duże miasta w Polsce i że sieć kolejowa, którą proponujemy i którą już rozpoczęliśmy – jesteśmy już w fazie projektów i przygotowań finansowania – to będą koleje, które łączą polskie miasta między sobą

stwierdził szef rządu.

Premier polskiego rządu, Donald Tusk, poinformował, że początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. „Y”, czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie – w okolicy Sieradza – rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. Zaznaczył również, że na autostradzie Warszawa-Łódź powstaną trzeci i czwarty pas ruchu.

Premier zapowiedział także, że rząd, tam gdzie zaistnieje potrzeba, będzie wspierał rozwój lotnisk regionalnych. Dodał, że lotnisko w Modlinie zostanie rozbudowane i zmodernizowane pod kątem tanich linii lotniczych, zyska też połączenie kolejowe z Warszawą, usprawnione zostanie też połączenie drogowe z Modlinem.

Tusk stwierdził, że rządowi zależy, aby LOT stał się jedną z największych firm lotniczych, co oznacza konieczność rozbudowy floty do ponad 130 samolotów, w tym około 30 szerokokadłubowych. Premier zapowiedział również pilną modernizację lotniska na Okęciu.

Szybka kolej nie dla Radomia

W czwartkowe przedpołudnie na facebookowym profilu Klubu Miłośników Kolei – Kolej na Radom – pojawił się wpis informujący o zmianach, które dotkną nasze miasto i nasz region w związku ze zmianami w inwestycji CPK.

Jak przekazał Klub Miłośników Kolei, zniknie połączenie Rzeszowa i Radomia z CPK.

– Zniknęła z planów „szprycha” mająca łączyć Rzeszów i Radom z CPK. Połączenie Rzeszowa ma być realizowane naokoło, przez Kraków. Czyli jak kiedyś. Tracą Rzeszów, Radom, ale też cały region staropolski – Tarnobrzeg, Stalowa Wola, Mielec, Sandomierz, Ostrowiec Świętokrzyski

przekazali Miłośnicy Kolei.

Z informacji przekazanych przez KMK wynika, że region kielecko-radomski straci najwięcej.

– Patrząc na mapę Polski i planowanych inwestycji w całym kraju najbardziej wydaje się tracić region kielecko-radomski. Wprawdzie linia kolejowa nr 8 (Warszawa-Radom-Kielce-Kraków) nie była elementem projektu CPK i nie miała być modernizowana, to w nowym projekcie ponownie została całkiem pominięta! Jest to niezrozumiałe! Część jej została niedawno zmodernizowana na 160km/h, część jest aktualnie w trakcie modernizacji (tyle że wyłącznie do 100-140km/h). Modernizacji (lub rozbudowie) mają być poddane niemal wszystkie szlaki łączące „duże” miasta. No wygląda, że jedynie z wyjątkiem Radomia i Kielc. O połączeniu z Rzeszowem już wspominaliśmy. Ale Radom i Kielce (i całe „zagłębie” nad Kamienną) mają być pozbawione szybkiego połączenia z Warszawą i Krakowem (oraz ze sobą nawzajem). Mają być pozbawione połączenia z Lublinem – a Lublin z Krakowem. Połączenie Lublina z Łodzią, zamiast bezpośrednio, najkrótszą i najszybszą trasą przez Radom, ma z niezrozumiałych względów być realizowane naokoło przez Warszawę

czytamy w facebookowym wpisie Klubu Miłośników Kolei – Kolej na Radom.

Klub Miłośników Kolei – Kolej na Radom apeluje do władz kolejowych, Ministerstwa Infrastruktury, samorządów i parlamentarzystów Rzeszowa, Kielc oraz Radomia o pilną interwencję i uwzględnienie w planach modernizacji kolei połączenia z Rzeszowa do Warszawy przez Sandomierz, Ostrowiec i Radom, oraz modernizacji linii kolejowej numer 8 Warszawa-Radom-Kielce-Kraków jako kluczowej arterii komunikacyjnej łączącej gęsto zaludnione obszary centralnej i południowo-wschodniej Polski.

Źródło: Klub Miłośników Kolei – Kolej na Radom / Centralny Port Komunikacyjny