Profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS niezbędny jest podczas dokonywania formalności związanych m. in. z różnymi świadczeniami. Trwa właśnie kampania informacyjna Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, która ma na celu udzielenie pomocy podczas rejestracji na PUE ZUS.
Do tej pory obowiązek posiadania profilu na PUE ZUS mieli jedynie pracodawcy rozliczający składki za więcej niż pięć osób. Jednak do 30 grudnia bieżącego roku konieczność rejestracji dotyczy wszystkich płatników, bez względu na to czy opłacają składki tylko za siebie, czy zatrudniają również pracowników.
ZUS wyjaśnia jak założyć profil na PUE ZUS. Jest to bardzo łatwe i zajmuje jedynie kilka minut. Wystarczy:
wejść na stronę zus.pl i kliknąć przycisk [Zarejestruj w PUE] (na górze strony)
wybrać, dla kogo zakładany jest profil – do wyboru jest rejestracja: [Dla Ciebie], [Dla przedsiębiorców] oraz [Dla firm]. Formularz rejestracyjny nieznacznie różni się w zależności od dokonanego wyboru. Po wybraniu rejestracji [Dla przedsiębiorców], poza danymi osobowymi, trzeba wpisać NIP.
wybrać sposób rejestracji:
– za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna),
– za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
– za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (lista banków na www.zus.pl)
– za pomocą formularza rejestracji.
Podczas rejestracji za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej, część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w ZUS.
Przy rejestracji za pomocą formularza rejestracji (przycisk [DO REJESTRACJI]), trzeba wypełnić wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji trzeba też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.
Źródło informacji: ZUS
Foto: pixabay