PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na kolejny etap modernizacji jednej z najważniejszych tras kolejowych w regionie – linii nr 8 na odcinku Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa. To kontynuacja inwestycji, która ma poprawić komfort i bezpieczeństwo podróżnych oraz zwiększyć możliwości przewozu towarów. Choć na papierze projekt zapowiada się imponująco, wśród mieszkańców i pasjonatów kolei pojawiają się głosy krytyki dotyczące ograniczonego zakresu modernizacji.
Prace obejmą blisko 35 kilometrów torów. W ramach inwestycji wymienionych zostanie 90 km torowiska wraz z siecią trakcyjną. Powstanie 29 obiektów inżynieryjnych, w tym 10 mostów i 5 wiaduktów. W Sędziszowie zbudowane zostanie nowe skrzyżowanie bezkolizyjne, które poprawi bezpieczeństwo kierowców i podróżnych. Modernizację przejdzie również 15 przejazdów kolejowo-drogowych.
Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 140 km/h, a składy towarowe do 120 km/h. Na stacjach pojawią się dodatkowe tory, które ułatwią obsługę pociągów towarowych, a perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Przewidziano windy, przejścia podziemne i nowoczesny system informacji pasażerskiej.
– Kontynuujemy najważniejszą inwestycję kolejową w województwie świętokrzyskim. Modernizacja linii nr 8 ułatwi dostęp do pociągów mieszkańcom wielu miejscowości, a wymiana torów i systemów sterowania pozwoli na rozwój kolei regionalnej w przyszłości
podkreśla Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PLK SA.
Zgodnie z harmonogramem, wykonawca będzie miał trzy lata na przeprowadzenie prac. Całość ma być gotowa w 2030 roku.
Choć inwestycja zapowiada się ambitnie, nie brakuje opinii, że to zaledwie „półśrodek”. W środowisku miłośników kolei i części samorządowców pojawiają się głosy, że modernizacja powinna być prowadzona w wyższym standardzie – minimum 160 km/h, a najlepiej nawet 200–250 km/h.
Zdaniem komentatorów, obecny projekt nie tylko nie przybliża, ale wręcz oddala wizję szybkiej kolei przez Radom, Skarżysko i Kielce.
– Ta inwestycja jest opóźniona i mocno okrojona. Wykonane prace mogą na długie lata zablokować możliwość dalszej rozbudowy linii do standardów kolei dużych prędkości
zauważa jeden z ekspertów.
Krytycy wskazują też na brak strategicznego myślenia w przeszłości. W czasie, gdy wytyczano korytarz drogi ekspresowej S7 z Skarżyska do Kielc, można było rozważyć poprowadzenie nowej linii kolejowej w tym samym śladzie – omijającej liczne wzgórza, przez które dziś meandruje linia nr 8.
– Wtedy można było myśleć o zupełnie nowej trasie, prostszej i szybszej. Teraz jest na to za późno
dodaje inny komentator.

Mimo zastrzeżeń, projekt modernizacji linii 8 to wciąż jedno z największych przedsięwzięć kolejowych w regionie. PLK zapewniają, że inwestycja poprawi bezpieczeństwo, skróci czas przejazdu i umożliwi lepsze połączenia regionalne między Kielcami, Radomiem i Krakowem.
Źródło: Rynek-kolejowy.pl / Klub Miłośników Kolei – Kolej na Radom
