Pociąg IC „Koziołek” zniknie z rozkładu jazdy PKP? To niestety możliwe.
W piątek, 13 września 2024 roku, na facebookowym profilu Klubu Miłośników Kolei – Kolej na Radom pojawił się wpis dotyczący potencjalnej likwidacji jedynego bezpośredniego połączenia dalekobieżnego z Radomia do Łodzi i Poznania – pociągu IC „Koziołek”.
Jak informuje Klub, PKP Intercity rozważa wprowadzenie zmian w nowym rozkładzie jazdy, co może skutkować usunięciem tego połączenia.
– Takiego scenariusza nie wyklucza rzecznik prasowy PKP IC Anna Szymańska w rozmowie z Rynek Kolejowy. Przy okazji szczegółów nowego rozkładu jazdy uwagę zwrócił brak większej liczby połączeń w relacji z Radomia do Łodzi
przekazał Klub Miłośników Kolei.
Przypomnijmy, że pociąg „Koziołek” powrócił na trasę w 2023 roku po kilkunastu latach przerwy, co było efektem starań wielu lokalnych środowisk oraz polityków. O przywrócenie tego połączenia walczyli mieszkańcy Radomia, Lublina, Łodzi oraz innych miast położonych na trasie, jak Puławy, Przysucha, Opoczno, czy Tomaszów Mazowiecki.
W 2021 roku zainicjowano internetową petycję, którą poparło ponad 1,5 tysiąca osób, apelując o wznowienie tego połączenia. Ponadto Ministerstwo Infrastruktury zapowiadało wówczas, że docelowo liczba połączeń między tymi miastami zostanie zwiększona do co najmniej dwóch lub trzech dziennie, co miało zaspokoić potrzeby podróżnych.
Niestety, rzeczywistość okazała się inna. Jak informuje Klub Miłośników Kolei, mimo licznych obietnic i początkowego entuzjazmu, „Koziołek” został przywrócony jedynie jako jedno połączenie dziennie, co zdaniem wielu podróżnych jest niewystarczające.
Dodatkowo, pociąg ten miał kursować „na próbę”, co już wtedy wzbudzało niepokój wśród pasażerów i lokalnych działaczy, którzy obawiali się, że to połączenie może ponownie zniknąć z rozkładu jazdy.
Co ciekawe, w nowym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie wkrótce, czas podróży pociągu „Koziołek” ma być jeszcze bardziej zadowalający.
– Dzisiejszy czas przejazdu pociągu „Koziołek” z Lublina do Łodzi przez Radom wynosi niecałe 4 godziny. W nowym rozkładzie będzie to zaledwie 2h45. Jest to bardzo dobry czas, nieporównywalny z czasem przejazdu samochodem na tej trasie, przy braku na większej części tej trasy drogi ekspresowej (S12 poza niewielkimi fragmentami koło Lublina nie ma i nie będzie przez co najmniej 8-10 kolejnych lat)
przekazuje Klub Miłośników Kolei.
Klubu Miłośników Kolei zwraca szczególną uwagę na brak spójnej polityki dotyczącej rozwoju połączeń kolejowych w Polsce. Zamiast rozwijać i promować istniejące, dobrze skomunikowane trasy, które łączą duże ośrodki miejskie bez konieczności przejazdu przez Warszawę, pojawiają się plany ograniczania tych połączeń.
Klub apeluje też o zachowanie „Koziołka” i zwiększenie liczby bezpośrednich połączeń między Lublinem, Radomiem, Łodzią i Poznaniem, a nawet o rozważenie wydłużenia relacji tego pociągu do Szczecina, co wcześniej obiecywało Ministerstwo Infrastruktury.
Podkreślono również, że działania PKP IC są sprzeczne z zapowiedziami promowania transportu kolejowego jako ekologicznej alternatywy dla podróży samochodem. Klub sugeruje, że zamiast likwidować istniejące połączenia, PKP powinno rozważyć wprowadzenie dodatkowych tras, na przykład z Rzeszowa przez Radom do Łodzi i Poznania, a także połączeń z Kielc do Łodzi.
Jak zauważają miłośnicy kolei, technicznie możliwe jest rozłączanie i łączenie składów w Radomiu, co mogłoby umożliwić bardziej elastyczne i wygodne połączenia.
Autorzy wpisu zapowiadają, że będą monitorować sprawę i będą podejmować działania mające na celu ochronę tego połączenia.
Źródło: Klub Miłośników Kolei – Kolej na Radom / Fot. PKP IC