Ekologia Radom i okolice Społeczeństwo

Polsko – Czesko – Słowacka współpraca młodzieży

Od listopada 2023 r. do kwietnia 2024 r. uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 14 Integracyjnej im. Jana Pawła II w Radomiu realizowali projekt „Save our planet” (numer 12320103 finansowany ze źródeł Międzynarodowych Funduszy Wyszehradzkich V4 Generation Mobility Mini-Grant www.visegradfund.org, wysokość dofinasowania: 9.900Euro). Partnerami w pracy byli uczniowie ze szkoły w Czechach i Słowacji – Vyssi Odborna Skola Zdravotnicka (Czechy) i Spojená škola (Słowacja).

W ramach realizowania działań projektowych odbyły się trzy spotkania młodzieży z partnerskich placówek. Każde z nich trwało 2- 3 dni.

Ich celem było wzajemne poznanie się, przełamanie bariery nieśmiałości i komunikowania się w języku angielskim, zdobycie nowych umiejętności, a przede wszystkim wymiana pomysłów dotyczących ochrony środowiska. Każda z wizyt była czasem intensywnej pracy.

– W Polsce tworzyliśmy zielniki i sadziliśmy drzewka owocowe oraz budowaliśmy ekologicznej rzeźby z różnego rodzaju surowców wtórnych. W czasie spotkania w Czechach szukaliśmy pomysłów na redukcję zanieczyszczeń powietrza, oszczędzania energii elektrycznej i wody, zdrowego trybu życia. Nie lada wyzwaniem było skonstruowanie postaci Krakonosa z dostępnych materiałów recyklingowych

przekazali organizatorzy.

Zadanie okazało się niełatwym zadaniem, ale efekt końcowy był imponujący. Ostatnie spotkanie odbyło się w słowackiej szkole. Było okazją do sadzenia drzewek w szkolnym ogrodzie oraz budowaniu budek dla ptaków.

– Za nami niesamowite pół roku międzynarodowej współpracy

dodali organizatorzy.

Organizatorzy są pewni, że „burze mózgów”, dyskusje i wspólne działania znacząco wpłynęły poszerzenie wiedzy i świadomości związanej z ochroną środowiska oraz podejście do ekologii.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku nauczyciele PSP 14 w Radomiu wizytowali Islandię.

Celem wyprawy było poszerzenie wiedzy na temat metod pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a przede wszystkim zasad i form nauczania włączającego, sposobów zaangażowania młodzieży w proces nauczania, praktycznego przygotowania jej do pracy i dorosłego życia.