Inwestycje Radom i okolice Społeczeństwo

Powstanie trasa rowerowa łącząca Kozienice, Radom i woj. świętokrzyskie

W województwie mazowieckim powstanie aż 1 100 km tras dróg rowerowych. Jedna z nich połączy Kozienice, Radom i woj. świętokrzyskie.

W województwie mazowieckim powstanie aż 1100 km tras dróg rowerowych. Pierwsze dwie umowy dotyczące koncepcji budowy ok. 550 km tras rowerowych zostały właśnie podpisane.

Mowa o trasach łączących Warszawę z województwami łódzkim, podlaskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim. Na ten cel sejmik Mazowsza zarezerwował 11 mln zł.

– Mazowsze stawia na turystykę rowerową. Chcemy, aby mieszkańcy mogli aktywnie spędzać czas i odkrywać atrakcje, które są na wyciągnięcie ręki. Tu, na Mazowszu, ale także w innych regionach, bo nasze trasy będą elementem EuroVelo – tras turystycznych o znaczeniu międzynarodowym. Ruszamy z pracami. Przeznaczyliśmy 11 mln zł na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej. Chcemy, aby na całym Mazowszu powstało aż 1100 kilometrów wygodnych tras

mówił marszałek Adam Struzik.

Trasy te mają połączyć Warszawę z innymi miastami w regionie, ale nie tylko. Będą prowadziły m.in. do województw łódzkiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego czy świętokrzyskiego.

Założeniem projektu jest to, aby biegły one możliwie bezkolizyjnie. Ścieżki mają być poprowadzone m.in. wałami przeciwpowodziowymi czy wzdłuż linii kolejowych, co pozwoli je skomunikować z transportem publicznym. Parametry tras będą dostosowane do pełnienia funkcji turystycznych, ale i transportowych. Po to, aby lokalne ścieżki stały się wygodną alternatywą dla innych środków komunikacji.

Wczoraj (12.02), samorząd województwa podpisał dwie umowy. Pierwsza dotyczy przebiegu trasy wzdłuż Wisły i na linii Kozienice – Radom – woj. świętokrzyskie. Obejmuje on trasę wzdłuż Wisły w regionie warszawskim stołecznym (ok. 110 km) oraz trasę z Kozienic do Radomia i województwa świętokrzyskiego (ok. 95 km). Koszt umowy to 2,3 mln zł.

Druga umowa dotyczy przebiegu wzdłuż linii kolejowych. Obejmuje on trasę z Warszawy do Żyrardowa i województwa łódzkiego (ok. 60 km), trasę z Warszawy do Ciechanowa i woj. warmińsko-mazurskiego (ok. 100 km) oraz trasę z Warszawy do Siedlec i województwa podlaskiego (ok. 150 km), a także pierwszy odcinek trasy z Warszawy do Radomia wzdłuż linii kolejowej Warszawa – Radom, odcinek do Piaseczna, połączony z trasą wzdłuż Wisły (ok. 35 km). Koszt umowy to 3,6 mln zł.

Następnym krokiem będzie przygotowanie projektów budowlanych i poprowadzenie inwestycji. Realizacja projektu będzie możliwa dzięki temu, że województwo mazowieckie zostało objęte dostępem do środków unijnych w ramach Polski Wschodniej, o co zabiegał samorząd województwa.

Źródło: Województwo Mazowieckie