Czy Radom stanie się naukowym sercem kolei dużych prędkości w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej? Taką szansę dostrzega Adam Duszyk – radny Rady Miejskiej w Radomiu, prezes radomskiego PSL, który w porannej rozmowie telewizji Dami przekazał, że trwają intensywne starania o utworzenie w Radomiu Centralnego Laboratorium Budowy Kolei Dużych Prędkości.
Laboratorium miałoby powstać przy Instytucie Łukasiewicza w Radomiu, który – jak zaznacza Duszyk – dynamicznie się rozwija. Planowane centrum byłoby jedyną tego typu jednostką w Polsce, odpowiedzialną za badania i certyfikację wszystkich elementów związanych z budową KDP. To odpowiedź na poważny brak – Polska, mimo że otrzymała z Unii Europejskiej aż 180 miliardów złotych na budowę KDP, nie posiada obecnie ośrodka naukowo-badawczego wyspecjalizowanego w tej dziedzinie.
W projekcie przewidziano budowę prostych hal z zaawansowaną aparaturą badawczą oraz 100-metrowego toru testowego – nie do rozpędzania pociągów, lecz do testowania osi i innych podzespołów. Koszty nie są ogromne, a teren pod inwestycję już jest – to trzy hektary przy instytucie w Radomiu. Kluczowa pozostaje decyzja, czy laboratorium powstanie właśnie tutaj.
Jak podkreśla Adam Duszyk, działania zmierzające do powołania centrum są już zaawansowane – odbyły się pierwsze rozmowy z marszałkiem Adamem Struzikiem, a także wstępne spotkania w Ministerstwie Infrastruktury. Radom wydaje się naturalną lokalizacją nie tylko ze względu na dostępność gruntu, lecz także potencjał naukowy. Wydział Transportu Uniwersytetu Radomskiego, prowadzony przez prof. Janusza Dyducha i prof. Tomasza Perzyńskiego, realizuje szeroko zakrojone badania w zakresie kolejnictwa. W mieście działa również firma Kombud – jeden z liderów branży.
Jak zaznacza radny Duszyk, wszystko wskazuje na to, że Radom ma obecnie największe szanse na realizację tego projektu. Jeśli decyzja zapadnie, budowa może rozpocząć się jeszcze w tym roku.
Trudno nie dostrzec kontrastu między tą konkretną i ambitną inicjatywą, a wcześniejszą – zdecydowanie bardziej kontrowersyjną – dyskusją o włączeniu Radomia do systemu KDP. Przypomnijmy, że w lutym 2025 roku Rada Miejska odrzuciła obywatelski projekt uchwały o budowie linii Warszawa–Radom–Kielce–Kraków. Wśród przeciwników znalazł się właśnie Adam Duszyk, który określił tę propozycję jako nieracjonalną i nieprzemyślaną.
Wskazywał na brak planów takiej linii w dokumentach strategicznych, konieczność zupełnie nowej infrastruktury oraz niemożność wprowadzenia kolei dużych prędkości na istniejące odcinki zasilane prądem stałym.
Cała rozmowa dostępna jest TUTAJ.
Źródło: Cozadzien.pl