Radom i okolice Społeczeństwo Wyróżnione

Lotnisko Warszawa-Radom otrzymało zgodę na uruchomienie nocnych połączeń!

Pierwsza w Polsce operacja pushbacku elektrycznym holownikiem na Lotnisku Warszawa-Radom. Nowoczesne urządzenie pozwala na bezemisyjną obsługę statków powietrznych, ograniczając zużycie paliwa i silników.

Lotnisko Warszawa-Radom zyskało zielone światło na zwiększenie liczby lotów cywilnych w ciągu dnia oraz uruchomienie nocnych połączeń. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał kluczową decyzję środowiskową.

12 czerwca 2025 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla Portu Lotniczego w Radomiu. Dokument umożliwia zwiększenie liczby operacji cywilnych za dnia oraz pozwala na uruchomienie lotów w porze nocnej. To ważny krok dla rozwoju radomskiego lotniska, które stopniowo poszerza swoją działalność.

Zgodnie z przyjętym wariantem, w ciągu dnia możliwy będzie ruch do 35 cywilnych operacji lotniczych, a w nocy – do 10. Dodatkowo, przewidziano 110 dziennych i 10 nocnych operacji o charakterze szkoleniowym. Wnioskodawcą w tej sprawie było Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”.

Co ważne, w decyzji określono szereg warunków mających ograniczyć wpływ przedsięwzięcia na środowisko oraz zminimalizować uciążliwości dla mieszkańców i przyrody. Wśród nich znalazły się:

  • opracowanie i wdrożenie programu ograniczającego ryzyko kolizji samolotów z ptakami,
  • zastosowanie oświetlenia, które nie będzie przyciągać owadów i polujących na nie nietoperzy oraz płazów,
  • zabezpieczenia w okresie migracji płazów.

Przewidziano także stały monitoring oddziaływania lotniska na przyrodę, w tym m.in. kontrolę stanowisk lęgowych ptaków, ich kolonie oraz śmiertelność wynikającą z ewentualnych kolizji z samolotami. Analogiczny monitoring obejmie nietoperze i płazy, szczególnie w okresie ich migracji.

Jak informują przedstawiciele Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie w ciągu roku od uruchomienia nowych operacji lotniczych ma zostać przeprowadzona analiza porealizacyjna w zakresie hałasu. Dotyczyć będzie ona zarówno hałasu generowanego przez samoloty, jak i urządzenia naziemne. Wyniki tej analizy zostaną przekazane do RDOŚ w Warszawie – na ich podstawie będzie można stwierdzić, czy zachodzi konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania, np. z powodu przekroczenia norm hałasu.

W toku postępowania umożliwiono mieszkańcom i organizacjom społecznym zgłaszanie uwag i wniosków. Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wpłynęło ponad 30 pism – większość z nich zawierała obawy dotyczące potencjalnego hałasu generowanego przez zwiększony ruch lotniczy. Były jednak także głosy poparcia dla planów rozwoju lotniska. Wszystkie uwagi zostały rozpatrzone, a odpowiedzi na nie znalazły się w treści decyzji.

Źródło: gov.pl