W Radomiu trwa budowa przystanku kolejowego Radom Wschodni, który ma pełnić rolę punktu przesiadkowego dla podróżnych zmierzających na lotnisko. Inwestycja za około 48 milionów złotych jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Cały projekt ma na celu umożliwienie pasażerom wygodne dostanie się z pociągu do autobusu, a następnie na lotnisko. Jednak czy na pewno tak będzie?
Mimo dużych nakładów finansowych i postępujących prac, pojawiają się wątpliwości co do funkcjonalności tej inwestycji. Wstępnie zakładano, że przystanek będzie obsługiwał pociągi różnych kategorii, w tym szybkie połączenia Intercity. Tymczasem w miarę postępu prac okazało się, że na przystanku Radom Wschodni zatrzymywać się będą głównie pociągi osobowe kursujące z Warszawy, a pociągi pospieszne Intercity, mimo wcześniejszych planów, nie będą się na nim zatrzymywały.
PKP Intercity ogłosiły, że tylko wybrane pociągi tej kategorii mogą zatrzymywać się na nowym przystanku.
– Planujemy zatrzymywanie wybranych pociągów na stacji Radom Wschodni wtedy, gdy zostanie zakończona budowa tej stacji. Będziemy się też starali w tym rozkładzie jazdy uwzględniać rozkład lotów z lotniska Warszawa-Radom. Będziemy też uważnie obserwowali, ilu pasażerów będzie podróżowało naszymi pociągami i to w przyszłości będzie wpływało na naszą ofertę
przekazał Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP IC w rozmowie z portalem „Radio Dla Ciebie”.
Co więcej, pociągi przyspieszone Kolei Mazowieckich, które miałyby zapewnić szybki transport z Warszawy, również nie będą zatrzymywać się na Radom Wschodni. Te pociągi nadal będą kursować na stację Radom Gołębiów. Przypomnijmy, że z okolicy tego przystanku nie ma połączenia autobusowego na lotnisko Warszawa-Radom.
Z kolei pociągi relacji Radom – Dęblin, Radom – Pionki, a także inne połączenia regionalne, nie będą obsługiwane na nowym „wschodnim” przystanku, ponieważ brak jest odpowiednich peronów przy linii nr 26, a rozjazdy między liniami kolejowymi nie pozwalają na bezkolizyjne obsługiwanie tych połączeń. Choć na terenie inwestycji zamontowano rozjazdy umożliwiające zjazd z linii nr 26 na linię nr 8, brakuje peronu dla pociągów na tej trasie.
Mieszkańcy naszego miasta zauważają, że cała ta sytuacja sprawia, że funkcjonalność Radomia Wschodniego jako punktu przesiadkowego dla pasażerów lotniska jest wątpliwa. Przypomnijmy, że zakończenie inwestycji planowane jest na czerwiec 2025 roku.
Źródło: RDC / Gazeta Wyborcza Radom