Kielce walczą z wykluczeniem z nowego projektu CPK. Radni i władze biorą sprawy w swoje ręce, nie zważając na barwy polityczne.
W ostatnim czasie premier Donald Tusk przedstawił obywatelom naszego kraju nowy projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Jak się okazało, region kielecko-radomski w nowym projekcie… nie zyska nic.
Przeciw takiemu stanowi rzeczy są kieleccy samorządowcy, którzy połączyli siły, nie zważając na barwy polityczne, i utworzyli petycję, która ma doprowadzić do włączenia stolicy województwa świętokrzyskiego do CPK. Jej autorem jest Maciej Bursztein, kielecki przedsiębiorca i radny.
– Nie interesują mnie barwy polityczne. Niech każdy w tej sprawie robi co może, od tego zależy przyszłość naszego województwa. Cieszy mnie każda konferencja, każdy artykuł, każde spotkanie, które przybliży nas do sukcesu
mówił Maciej Bursztein cytowany przez portal emkielce.pl.
W petycji autor zaznaczył, że decyzja o pominięciu Kielc w planie szybkich kolei zablokuje rozwój miasta. Ponadto, zwraca uwagę na potencjalne utrudnienia dla funkcjonowania Targów Kielce, drugiego największego ośrodka wystawienniczego w Europie Środkowo-Wschodniej.
– Sprzeciwiamy się wykluczeniu Kielce, jak i całego województwa z projektu Kolei Dużych Prędkości. Jesteśmy obywatelami Polski i na równi z mieszkańcami innych miast wojewódzkich mamy prawo i domagamy się sprawiedliwego i zrównoważonego rozwoju
czytamy w petycji.
Petycja dostępna jest TUTAJ.
Co ciekawe, do sprawy dołączyła także Agata Wojda, prezydentka Kielc z ramienia Platformy Obywatelskiej. Włodarz miasta spotkał się w sprawie szybkiej kolei z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury.
– Kielce nie zostały pominięte w programie szybkich kolei CPK. To kluczowa informacja wynikająca z wczorajszego spotkania w Ministerstwie Infrastruktury. W ramach rządowego programu #Polska100minut dla Kielc i województwa świętokrzyskiego przewidziano budowę nowych tras kolejowych na linii Tumlin – Końskie, co w przyszłości skróci czas podróży do Warszawy oraz Buska-Zdroju i Tarnowa. Inwestycje te miałyby być zrealizowane do roku 2044 według dokumentów rządu PiS(!), jednak omówiono możliwość przyspieszenia tych terminów. Planowane są także modernizacje linii nr 8 na odcinku kieleckim, gdzie pojawią się trzy nowe przystanki kolejowe (Witosa-Morawieckiego, Podkarczówka, Białogon w nowej lokalizacji). Przetarg na odcinek Skarżysko – Tumlin zostanie ogłoszony w przyszłym roku. Dodatkowo, w najbliższych korektach rozkładów jazdy planowane są zmiany zwiększające dostępność transportu kolejowego dla Kielc – uruchomienie bezpośredniego połączenia do Łodzi, z perspektywą dalszego przedłużenia do Poznania (połączenie to powraca po ponad 30 latach), zwiększenie liczby pociągów na trasach Kielce – Warszawa oraz Kielce – Kraków
przekazała Agata Wojda, prezydent Kielc.

Źródło: emkielce.pl / Agata Wojda