Inwestycje Polska i świat Społeczeństwo Wyróżnione

Kolej Dużych Prędkości będzie gotowa wcześniej niż CPK

Kolej Dużych Prędkości będzie gotowa wcześniej niż CPK. Prace nad inwestycją mogą ruszyć jeszcze w 2025 roku.

Pierwsza linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) łącząca Warszawę z Łodzią ma zostać oddana do użytku w 2030 roku, czyli dwa lata przed planowanym uruchomieniem Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Jest to istotna część budowy nowoczesnej infrastruktury transportowej, której celem jest skrócenie czasu podróży i poprawa dostępności komunikacyjnej. Ta inwestycja ma na celu nie tylko połączenie stolicy z Łodzią, ale także z CPK, co pozwoli na szybszy dostęp do centralnego portu lotniczego.

Członek zarządu CPK, Piotr Rachwalski, zaznaczył, że projekt jest w zaawansowanej fazie i planowane jest rozpoczęcie budowy jeszcze w 2025 roku. Zgodnie z harmonogramem, linia ma być gotowa w 2030 roku, co oznacza, że będzie dostępna dwa lata przed uruchomieniem samego lotniska CPK. Po ukończeniu, pociągi będą mogły osiągać prędkość 350 km/h, co umożliwi szybki dojazd z Warszawy do CPK w zaledwie 20 minut, a z Warszawy do Łodzi – w około 40 minut.

Linia KDP będzie pierwszym projektem z komponentu kolejowego związanym z budową CPK. Początkowo będzie ona pełniła rolę toru testowego dla pociągów dużych prędkości, co jest kluczowe, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność przyszłych połączeń pasażerskich. CPK planuje także wykorzystywać tę linię do testowania nowoczesnego taboru, ponieważ w Polsce brakuje odpowiednich torów do testów pociągów dużych prędkości.

Jednakże, przy planowaniu tras Kolei Dużych Prędkości pojawiły się kontrowersje dotyczące przebiegu niektórych odcinków. W szczególności, wyznaczenie trasy przez Grójec, zamiast bardziej bezpośredniej drogi, może wydłużyć czas podróży dla pasażerów z Radomia.

Zamiast skorzystać na szybkim połączeniu, pasażerowie z naszego regionu będą musieli podróżować o co najmniej 20 minut dłużej do stolicy. Takie rozwiązanie budzi obawy i niepokój, ponieważ wydłużenie czasu przejazdu może wpłynąć na atrakcyjność połączenia, zwłaszcza dla tych, którzy traktują Warszawę jako główny cel podróży.

– Co oznacza błędne wyznaczenie, że z południowego-wschodu do CPK należy jechać po nowej linii przez Grójec? „Tylko” tyle, że m.in. pasażerowie z Radomia będą jechać do stolicy o minimum 20 minut dłużej

przekazał facebookowy profil Klub Miłośników Kolei – Kolej na Radom.

W kontekście tego problemu, pojawiła się sugestia, że lotniska w Modlinie i Radomiu powinny być połączone z CPK za pomocą KDP, tworząc tzw. „trójkąt” kolei dużych prędkości. Taki układ pozwoliłby na lepsze połączenie tych lotnisk z centralnym portem, jednak wiązałoby się to również z dodatkowymi wyzwaniami w planowaniu tras i harmonogramów.

Warto zauważyć, że dla większości pasażerów Warszawa pozostaje głównym punktem docelowym, a każda zmiana, która wydłuża czas przejazdu, może być postrzegana jako utrudnienie.

Całkowity koszt budowy CPK, obejmujący zarówno inwestycje kolejowe, jak i lotniskowe, szacowany jest na 131,7 miliarda złotych. Z tej kwoty 76,8 miliarda złotych zostanie przeznaczone na inwestycje kolejowe, w tym budowę linii KDP. Przewidywana prędkość pociągów na tej trasie to 350 km/h.

Źródło: portalsamorzadowy.pl / Klub Miłośników Kolei – Kolej na Radom