Inwestycje Na czasie Polska i świat Społeczeństwo Wyróżnione

Konrad Frysztak wątpi w CPK. Jest odpowiedź eksperta

Konrad Frysztak w ostatnim wywiadzie dla rmf24 przedstawił swą opinię oraz uwagi na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Głos zabrał jeden z ekspertów, który analizuje inwestycję CPK pod wieloma względami. – Padł szereg niedorzecznych bzdur na temat CPK – zauważa.

W poniedziałek, 15 stycznia 2024 roku gościem rmf24 był Konrad Frysztak, wiceprzewodniczący Platformy Obywatelskiej. W trakcie rozmowy, radomski poseł skrytykował inwestycję jaką jest Centralny Port Komunikacyjny, twierdząc między innymi, że mieszkańcy terenów, na których powstać ma CPK, są pokrzywdzeni.

Poseł zaznaczył również, że w jego opinii trioport jest lepszym rozwiązaniem niż CPK, oraz że przygotowanie Administracyjnego Podziału Ruchu i przeniesienie linii niskokosztowych do Radomia, oraz Modlina, pozwoliłoby posiadać jedno lotnisko biznesowe w centrum stolicy oraz dwa lotniska, które wspomogłyby funkcjonowanie trioportu.

Przypomnijmy na początku, czym tak naprawdę jest Centralny Port Komunikacyjny.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Z opiniami i uwagami Konrada Frysztaka nie zgadza się jeden z ekspertów ds. CPK, Maciej Wilk, który od długiego czasu analizuje i śledzi inwestycję. Swoje spostrzeżenia omówił na platformie X (dawniej Twitter).

Ekspert ds. CPK rozpoczął swoją analizę wypowiedzi Konrada Frysztaka od kwestii współistnienia CPK oraz lotniska Warszawa-Radom. Poseł uważa, za mało prawdopodobne współistnienie obu portów.

– Nie tylko możliwe, a wręcz prawdopodobne jest współistnienie CPK oraz lotnisk w Radomiu i Modlinie. Prognoza ULC na 2040 dla aglomeracji warszawskiej to 45m pasażerów, podczas gdy początkowa przepustowość CPK to 34-40m, w zależności od wariant

zauważa ekspert.

W opinii Konrada Frysztaka, mieszkańcy terenów na których powstać ma Centralny Port Komunikacyjny są pokrzywdzeni. Z jego zdaniem nie zgadza się Maciej Wilk.

– Narracja o ogromnych kosztach społecznych nowego lotniska to tani populizm. Teren CPK ma bardzo niską gęstość zaludnienia. Na całym obszarze mieszka ~4,000 osób z czego znaczna część zgłosiła się do Programu Dobrowolnych Nabyć nieruchomości

odpowiada ekspert ds. CPK.
Mapa przedstawiająca zaludnienie na terenie planowanej inwestycji.

W trakcie rozmowy poseł stwierdził, że wybudowanie dużego hubu w Polsce to stanowisko lobbystów.

– Złowrogi spisek lobbystów chce, aby w powstał międzynarodowy hub lotniczy, który zapewni komunikację lotniczą, napływ inwestycji, wzrost handlu i turystyki. Poseł Konrad Frysztak udaremni jednak te niecne zamiary!

odpowiada ironicznie Maciej Wilk.

Konrad Frysztak przyznał, że w jego opinii utworzenie tzw. triportu, składającego się z lotnisk w Radomiu, Modlinie i Warszawie jest lepsze niż budowa CPK.

– Gdy wydawało się, że w przestrzeni publicznej nie pojawi się już nic bardziej durnego niż koncepcja duoportu, wtedy do akcji wkracza dumny syn ziemi radomskiej i mówi „potrzymaj moje piwo”. Z pewnością znalazłaby się w lotniczej awangardzie światowej

kontruje ekspert.

W kwestii lotnisk poseł zaznaczył, że „przepustowość lotniska Chopina jest bardzo duża”. Z takim zdaniem nie zgadza się Maciej Milk.

– Przepustowość stołecznego lotniska jest jeszcze tak duża, że na sezon Lato 2024 odrzucono 23% aplikacji slotowych przewoźników. Lotnisko osiągnęło limit 20m pasażerów i 600 operacji na dobę

odpowiada Maciej Wilk.

Poniżej zamieszczamy przydział slotów na sezon Lato 2024 opublikowany przez brytyjską firmę ACL.

Więcej informacji w tej kwestii znajduje się TUTAJ.

Wiceprzewodniczący Platformy Obywatelskiej podkreślił również, że przygotowanie Administracyjnego Podziału Ruchu i przeniesienie linii niskokosztowych do Radomia oraz Modlina, pozwoliło by posiadać jedno lotnisko biznesowe w centrum stolicy oraz dwa lotniska, które wspomagają funkcjonowanie trioportu.

– Nie, nikt skutecznie w Europie nie przeprowadził administracyjnego podziału ruchu na wzór tego co wyobraża sobie Pan Poseł. Siłowe usunięcie linii niskokosztowych i czarterowych z WAW jest nie do przeprowadzenia!

stanowczo podkreśla Maciej Wilk.

– Podstawowym warunkiem wprowadzenia APR jest ustalenie transparentnych i niedyskryminacyjnych kryteriów wskazania przewóźników/rejsów do przeniesienia do innego portu. Nie jest takowym kryterium „linia niskokosztowa lub czarterowa” Decyzja w oparciu o takie kryteria byłaby natychmiast skutecznie zaskarżona

dodaje.

Na koniec rozmowy, poseł z ramienia Platformy Obywatelskiej stwierdził, że w Londynie nie ma wielkiego huba.

– Faktycznie, jest tam tylko 7. największe lotnisko świata, które w 2019 obsłużyło 81m pasażerów Rozwój pozostałych lotnisk – nie 2 tylko 5 – wynika z ogromnej skali metropolii oraz z wyczerpania się przepustowości LHR

odpowiada ekspert ds. CPK.

– W wypowiedziach oponentów CPK będziemy teraz często słyszeć o „lobbystach”, „triportach” i „krzywdzie ludzkiej”. Jest to jednak czysta demagogia. Gdy się nie ma żadnych argumentów, lepiej jednak czasem po prostu zamilknąć Dość tej farsy

podsumowuje.

Zapraszamy do obejrzenia wizualizacji przedstawiających jak będzie wyglądać Centralny Port Komunikacyjny.