Konrad Frysztak w ostatnim wywiadzie dla rmf24 przedstawił swą opinię oraz uwagi na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Głos zabrał jeden z ekspertów, który analizuje inwestycję CPK pod wieloma względami. – Padł szereg niedorzecznych bzdur na temat CPK – zauważa.
W poniedziałek, 15 stycznia 2024 roku gościem rmf24 był Konrad Frysztak, wiceprzewodniczący Platformy Obywatelskiej. W trakcie rozmowy, radomski poseł skrytykował inwestycję jaką jest Centralny Port Komunikacyjny, twierdząc między innymi, że mieszkańcy terenów, na których powstać ma CPK, są pokrzywdzeni.
Poseł zaznaczył również, że w jego opinii trioport jest lepszym rozwiązaniem niż CPK, oraz że przygotowanie Administracyjnego Podziału Ruchu i przeniesienie linii niskokosztowych do Radomia, oraz Modlina, pozwoliłoby posiadać jedno lotnisko biznesowe w centrum stolicy oraz dwa lotniska, które wspomogłyby funkcjonowanie trioportu.
Przypomnijmy na początku, czym tak naprawdę jest Centralny Port Komunikacyjny.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Z opiniami i uwagami Konrada Frysztaka nie zgadza się jeden z ekspertów ds. CPK, Maciej Wilk, który od długiego czasu analizuje i śledzi inwestycję. Swoje spostrzeżenia omówił na platformie X (dawniej Twitter).
Ekspert ds. CPK rozpoczął swoją analizę wypowiedzi Konrada Frysztaka od kwestii współistnienia CPK oraz lotniska Warszawa-Radom. Poseł uważa, za mało prawdopodobne współistnienie obu portów.
– Nie tylko możliwe, a wręcz prawdopodobne jest współistnienie CPK oraz lotnisk w Radomiu i Modlinie. Prognoza ULC na 2040 dla aglomeracji warszawskiej to 45m pasażerów, podczas gdy początkowa przepustowość CPK to 34-40m, w zależności od wariant
zauważa ekspert.
W opinii Konrada Frysztaka, mieszkańcy terenów na których powstać ma Centralny Port Komunikacyjny są pokrzywdzeni. Z jego zdaniem nie zgadza się Maciej Wilk.
– Narracja o ogromnych kosztach społecznych nowego lotniska to tani populizm. Teren CPK ma bardzo niską gęstość zaludnienia. Na całym obszarze mieszka ~4,000 osób z czego znaczna część zgłosiła się do Programu Dobrowolnych Nabyć nieruchomości
odpowiada ekspert ds. CPK.
![](https://twojradom.pl/wp-content/uploads/2024/01/GD8c-vQaIAAZYRL.jpg.webp)
W trakcie rozmowy poseł stwierdził, że wybudowanie dużego hubu w Polsce to stanowisko lobbystów.
– Złowrogi spisek lobbystów chce, aby w powstał międzynarodowy hub lotniczy, który zapewni komunikację lotniczą, napływ inwestycji, wzrost handlu i turystyki. Poseł Konrad Frysztak udaremni jednak te niecne zamiary!
odpowiada ironicznie Maciej Wilk.
Konrad Frysztak przyznał, że w jego opinii utworzenie tzw. triportu, składającego się z lotnisk w Radomiu, Modlinie i Warszawie jest lepsze niż budowa CPK.
– Gdy wydawało się, że w przestrzeni publicznej nie pojawi się już nic bardziej durnego niż koncepcja duoportu, wtedy do akcji wkracza dumny syn ziemi radomskiej i mówi „potrzymaj moje piwo”. Z pewnością znalazłaby się w lotniczej awangardzie światowej
kontruje ekspert.
W kwestii lotnisk poseł zaznaczył, że „przepustowość lotniska Chopina jest bardzo duża”. Z takim zdaniem nie zgadza się Maciej Milk.
– Przepustowość stołecznego lotniska jest jeszcze tak duża, że na sezon Lato 2024 odrzucono 23% aplikacji slotowych przewoźników. Lotnisko osiągnęło limit 20m pasażerów i 600 operacji na dobę
odpowiada Maciej Wilk.
Poniżej zamieszczamy przydział slotów na sezon Lato 2024 opublikowany przez brytyjską firmę ACL.
![](https://twojradom.pl/wp-content/uploads/2024/01/GBXPjPpXsAAcGY9.jpg.webp)
![](https://twojradom.pl/wp-content/uploads/2024/01/GBXPfYeWAAA43F3.jpg.webp)
![](https://twojradom.pl/wp-content/uploads/2024/01/GBXPXYXX0AAu5Fs.png.webp)
![](https://twojradom.pl/wp-content/uploads/2024/01/GBXPRXIX0AAkWau.jpg.webp)
![](https://twojradom.pl/wp-content/uploads/2024/01/GD8c-vQaIAAZYRL-1.jpg.webp)
Więcej informacji w tej kwestii znajduje się TUTAJ.
Wiceprzewodniczący Platformy Obywatelskiej podkreślił również, że przygotowanie Administracyjnego Podziału Ruchu i przeniesienie linii niskokosztowych do Radomia oraz Modlina, pozwoliło by posiadać jedno lotnisko biznesowe w centrum stolicy oraz dwa lotniska, które wspomagają funkcjonowanie trioportu.
– Nie, nikt skutecznie w Europie nie przeprowadził administracyjnego podziału ruchu na wzór tego co wyobraża sobie Pan Poseł. Siłowe usunięcie linii niskokosztowych i czarterowych z WAW jest nie do przeprowadzenia!
stanowczo podkreśla Maciej Wilk.
– Podstawowym warunkiem wprowadzenia APR jest ustalenie transparentnych i niedyskryminacyjnych kryteriów wskazania przewóźników/rejsów do przeniesienia do innego portu. Nie jest takowym kryterium „linia niskokosztowa lub czarterowa” Decyzja w oparciu o takie kryteria byłaby natychmiast skutecznie zaskarżona
dodaje.
Na koniec rozmowy, poseł z ramienia Platformy Obywatelskiej stwierdził, że w Londynie nie ma wielkiego huba.
– Faktycznie, jest tam tylko 7. największe lotnisko świata, które w 2019 obsłużyło 81m pasażerów Rozwój pozostałych lotnisk – nie 2 tylko 5 – wynika z ogromnej skali metropolii oraz z wyczerpania się przepustowości LHR
odpowiada ekspert ds. CPK.
– W wypowiedziach oponentów CPK będziemy teraz często słyszeć o „lobbystach”, „triportach” i „krzywdzie ludzkiej”. Jest to jednak czysta demagogia. Gdy się nie ma żadnych argumentów, lepiej jednak czasem po prostu zamilknąć Dość tej farsy
podsumowuje.
![](https://twojradom.pl/wp-content/uploads/2024/07/ece4e237-362f-45a8-8354-c644f2290e27.jpg)
Zapraszamy do obejrzenia wizualizacji przedstawiających jak będzie wyglądać Centralny Port Komunikacyjny.