Stowarzyszenie „Radomskie Inwestycje” wystosowało do prezydenta Radomia, Radosława Witkowskiego, list otwarty w sprawie budowy nowego dworca autobusowego. W dokumencie przedstawiono propozycje, które mają na celu poprawę komunikacji w mieście oraz stworzenie nowoczesnego punktu przesiadkowego, stanowiącego wizytówkę Radomia i regionu.
W pierwszej kolejności Stowarzyszenie „Radomskie Inwestycje” podkreśliło, że popiera pomysł przeniesienia dworca autobusowego z terenu dawnego dworca PKS na działkę, na której obecnie znajduje się stacja paliw przy placu Dworcowym.
Jak podkreślono w liście, takie umiejscowienie zapewni optymalną integrację różnych środków transportu publicznego, w tym autobusów komunikacji miejskiej, podmiejskiej, regionalnej, krajowej oraz kolei. Dzięki temu pasażerowie będą mieli łatwiejszy dostęp do przesiadek, co znacząco poprawi komfort podróży.
Wskazano również, że nowe rozwiązanie umożliwi pieszym dojście do dworca w najkrótszej drodze, co ułatwi poruszanie się po mieście.
Więcej na ten temat:
Kolejnym kluczowym punktem wizji Stowarzyszenia jest przebudowa otoczenia placu Dworcowego. Zgodnie z ich propozycjami, należy przenieść przystanki Dw. Główny PKP/Poniatowskiego oraz Dw. Główny PKP/Poczta na plac Dworcowy. Ponadto, sugerowane jest przeniesienie przystanku Dw. Główny PKP/Traugutta 02 na nowy dworzec oraz podjęcie działań mających na celu zachęcenie innych przewoźników podmiejskich do przeniesienia się na nową lokalizację.
Dodatkowo, w ramach planowanej inwestycji, proponuje się budowę bezkolizyjnego skrzyżowania na Traugutta, Dowkontta i Poniatowskiego, co pozwoli na lepszą organizację ruchu w tej części miasta. Zgodnie z koncepcją Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, część z tych dróg powinna przebiegać pod ziemią, co dodatkowo poprawiłoby estetykę i funkcjonalność przestrzeni miejskiej.
Stowarzyszenie zwraca również uwagę na wartość dodaną inwestycji, jaką będzie likwidacja stacji paliw w miejscu, które według zasad urbanistyki powinno pełnić rolę reprezentacyjnej zabudowy miejskiej. Nowy dworzec, według wizji Radomskich Inwestycji, powinien nawiązywać do charakteru istniejącego zabytkowego dworca kolejowego i odznaczać się wysokimi walorami estetycznymi, pełniąc funkcję reprezentacyjną dla miasta i jego mieszkańców.
Warto dodać, że Stowarzyszenie zaznacza konieczność podejmowania inwestycji na miarę rozwoju miasta i jego roli w regionie.
Wskazuje na przykłady innych miast, takich jak Bielsko-Biała czy Kielce, które zainwestowały w budowę nowoczesnych węzłów przesiadkowych, stawiając na estetykę i funkcjonalność przestrzeni miejskiej.